Skip to main content

Έρευνα ΕΒΕΘ: Οι μισοί καταναλωτές «κυνηγούν» τις προσφορές

Οι Θεσσαλονικείς επιχειρηματίες κρίνουν αρνητικά το επενδυτικό κλίμα, ενώ στηρίζουν πολλές ελπίδες στην παραχώρηση του «Μακεδονία» και του λιμανιού.

Σε… σαφάρι αναζήτησης προσφορών επιδίδονται ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές για την κάλυψη των βασικών αναγκών τους, ενώ για την επιλογή τους σημαντικό ρόλο παίζουν οι προσφορές μέσω των διαφημιστικών φυλλαδίων ή των τηλεοπτικών σποτ. Την ίδια ώρα οι επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης αποτιμούν ως αρνητικό το επενδυτικό κλίμα, ενώ στηρίζουν πολλές ελπίδες για την ανάπτυξη της περιοχής στην παραχώρηση, σε ιδιώτες, του αεροδρομίου «Μακεδονία» και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

Τα στοιχεία αυτά αποτυπώνονται στις απαντήσεις που έδωσαν καταναλωτές και επιχειρήσεις του νομού Θεσσαλονίκης στις ad –hoc ερωτήσεις που πλαισίωσαν την έρευνα «Βαρόμετρο ΕΒΕΘ» που διεξήχθη κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου 2017, από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την εταιρία Palmos Analysis.

Ειδικότερα, μέσα από το ερωτηματολόγιο που απευθυνόταν στους καταναλωτές, διαπιστώνεται ότι το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα επιδρά αρνητικά στην καταναλωτική δαπάνη. Αυτό σε συνδυασμό με τον έντονο ανταγωνισμό που επικρατεί στον κλάδο του λιανικού εμπορίου, έχει οδηγήσει σε αύξηση του αριθμού προϊόντων που διατίθενται σε προσφορά, ενώ είναι διαρκής η αναζήτηση προσφορών από τους καταναλωτές: Περισσότεροι από 1 στους 2 καταναλωτές, αναζητούν συστηματικά προϊόντα σε προσφορά, ενώ μόλις το 8% δηλώνει ότι αδιαφορεί για τις προσφορές. Μεταξύ των τελευταίων, η πλειοψηφία (41%) αναφέρει ότι δεν τις έχει ανάγκη, σημαντικό ποσοστό (22%) αναφέρει ότι δεν εμπιστεύεται προϊόντα και υπηρεσίες σε προσφορά, ενώ ένα μικρό ποσοστό (17% ή 1% του συνόλου του δείγματος) δηλώνει ότι δεν έχει οικονομική δυνατότητα να αγοράσει ακόμα και τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που είναι σε προσφορά.

Φυλλάδια και ίντερνετ

Το μεγαλύτερο ποσοστό των καταναλωτών (77%) ενημερώνεται από φυλλάδια που διανέμουν οι επιχειρήσεις κατ’ οίκον ή σε άλλα σημεία ή από τις τηλεοπτικές διαφημίσεις των επιχειρήσεων (56%). Περίπου 1 στους 4 (28%) ενημερώνονται για τα προϊόντα σε προσφορά, μέσω διαφημιστικών μηνυμάτων του διαδικτύου, ενώ 3 στους 10 (30%) προβαίνουν σε προσωπική αναζήτηση στις ιστοσελίδες των επιχειρήσεων. Η διείσδυση των ενημερωτικών email των διαδικτυακών υπηρεσιών εκπτωτικών κουπονιών και προσφορών βρίσκεται στο 17% (περίπου 1 στους 6), στο ίδιο περίπου επίπεδο με τις ραδιοφωνικές διαφημίσεις των επιχειρήσεων (15%).

Το 49% των καταναλωτών διαβάζουν πάντα τα φυλλάδια με τις προσφορές προϊόντων και υπηρεσιών που διανέμουν οι επιχειρήσεις, ενώ το 37% τα διαβάζει μόνο εφόσον ενδιαφέρεται για κάποιο συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία. Μάλιστα, 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι κατά τις επισκέψεις τους στα καταστήματα αναζητούν τις προσφορές για τις οποίες έχουν διαβάσει , δει ή ακούσει.

Σχετικά με την αποτελεσματικότητα των προσφορών, καταγράφεται ότι 3 στους 4 καταναλωτές (74%) θα ήταν διατεθειμένοι να αλλάξουν το προϊόν που αγοράζουν συνήθως, με κάποιο άλλο το οποίο διατίθεται σε προσφορά, είτε σε κάθε περίπτωση (23%), είτε αν έχει παρόμοια βασικά χαρακτηριστικά (51%).

Προσφορές 1+1

Τέλος, ως πιο ελκυστικό είδος  προσφοράς, με μεγάλη διαφορά από τα υπόλοιπα,  εμφανίζεται η διάθεση δύο προϊόντων στην τιμή του ενός (64%), ενώ ακολουθούν σε μεγάλη απόσταση η συσκευασία με αυξημένη ποσότητα προϊόντος (20%), τα προϊόντα με σημαντικό ποσοστό έκπτωσης (18%) και η πολλαπλή συσκευασία προϊόντων με έκπτωση στην συνολική τιμή.
Οι επιχειρήσεις

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, 8 στους 10 επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης (78%) θεωρούν πως το επενδυτικό κλίμα στη χώρα σήμερα είναι αρνητικό, ενώ 1 στους 2 εκτιμά ότι αυτό επιδεινώθηκε το 2017 σε σχέση με το 2016. Μάλιστα, μόλις το 18% αναμένει βελτίωσή του κατά το επόμενο έτος, το 36% «βλέπει» περαιτέρω επιδείνωση, ενώ το 32% δεν αναμένει κάποια αξιόλογη μεταβολή.

Η υψηλή φορολογία «φρενάρει» τις επενδύσεις

Ακόμη, περίπου 2 στους 3 επιχειρηματίες στο νομό Θεσσαλονίκης, δεν σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν κάποια επένδυση κατά το επόμενο έτος, κάτι που δηλώνουν ότι θα πράξουν κατά πάσα πιθανότητα το 22% των ερωτώμενων (όσοι δηλαδή απάντησαν «ναι» και «μάλλον ναι»). Ως αποτρεπτικοί παράγοντες για την πραγματοποίηση επενδύσεων προβάλλονται η υψηλή φορολογία (49%), η αβεβαιότητα στο οικονομικό/ επιχειρηματικό περιβάλλον (32%), η υποτονική εγχώρια ζήτηση (18%), η απουσία πολιτικής σταθερότητας (14%) και η έλλειψη επαρκούς χρηματοδότησης από το τραπεζικό σύστημα (14%).

Οι ερωτηθέντες κλήθηκαν να απαντήσουν και σε θέματα που αφορούν το αεροδρόμιο «Μακεδονία» και τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ). Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το 56% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα, η παραχώρηση του αεροδρομίου «Μακεδονία» και η ολοκλήρωση της παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, θα επηρεάσουν θετικά την οικονομία της ευρύτερης περιοχής.

«Μέτριο» προς «καλό» επίπεδο ικανοποίησης από τη μέχρι σήμερα λειτουργία του Αεροδρομίου «Μακεδονία», καταγράφεται μεταξύ των επιχειρήσεων του νομού, ενώ 2 στους 3 επιχειρηματίες (66%) δηλώνουν ότι δεν αναμένουν να επηρεαστεί η επιχειρηματική τους δράση από την υπολειτουργία του Αεροδρομίου «Μακεδονία» λόγω των τεχνικών έργων που προγραμματίζονται κατά το προσεχές χρονικό διάστημα.