Skip to main content

Έντονο παρασκήνιο για την τύχη του ΟΑΣΘ - Οι εξελίξεις σε δύο πεδία

Επικοινωνία του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Χρ. Σπίρτζη, με τον πρόεδρο του Οργανισμού και νέα διαβούλευση την προσεχή εβδομάδα

του Δημήτρη Παπανίκου

Οι Βρετανοί λένε πως no news is good news. Ισχύει όμως αυτό για την περίπτωση του ΟΑΣΘ; Πέρασαν περίπου δύο εβδομάδες από το τέλος της 9ημερης κινητοποίησης των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και από την ημερίδα η οποία διοργανώθηκε για το ίδιο θέμα, δύο ημέρες αργότερα από την Εγνατία Οδό Α.Ε. Το γεγονός ότι το διάστημα αυτό ο ΟΑΣΘ απεσύρθη από τη δημοσιότητα, η οποία ήταν κατά βάση αρνητική τον τελευταίο χρόνο, δεν σημαίνει ότι στο παρασκήνιο δεν υπάρχει κινητικότητα.

Δύο είναι τα πεδία στα οποία κυοφορούνται εξελίξεις το προσεχές διάστημα. Το πρώτο αφορά την τύχη του πολυθρύλητου νομοσχεδίου το οποίο ετοιμάζει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και το δεύτερο έχει να κάνει με τα ταμειακά αποθέματα του ΟΑΣΘ και εάν αυτά επαρκούν για την καταβολή της μισθοδοσίας των εργαζομένων προκειμένου να μην αποσυρθούν και πάλι τα λεωφορεία στα αμαξοστάσια.

Επικοινωνία Σπίρτζη – Στεφανίδη

Μιλώντας από το βήμα της ημερίδας η οποία έγινε στις 26 Μαΐου ο κ. Σπίρτζης είχε πει ότι η κρατικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης «είναι τελειωμένη υπόθεση». Παράλληλα, εξήγγειλε πως μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα προωθήσει το σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή προς ψήφιση. Το μόνο που είχε αφήσει ανοιχτό ήταν εάν σε αυτό θα συμπεριληφθεί και το κεφάλαιο το οποίο προβλέπει την άμεση εκκαθάριση του ΟΑΣΘ. «Δεν είμαστε δογματικοί» είχε πει «αυτό θα εξαρτηθεί από τις προτάσεις που θα κατατεθούν». Ο υπουργός αναφερόταν στην πρόταση νόμου που του είχε παραδώσει μία ημέρα νωρίτερα ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης και η οποία προβλέπει σημαντικές περικοπές στο λειτουργικό κόστος του Οργανισμού, κυρίως στη μισθοδοσία των εργαζομένων η οποία προτείνεται να μειωθεί κατά περίπου 30%.

Ποια είναι όμως η τύχη εκείνης της πρότασης; Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ πριν από λίγες ημέρες υπήρξε τηλεφωνική επικοινωνία του ιδίου με τον υπουργό στη διάρκεια της οποίας συμφωνήθηκε την προσεχή εβδομάδα να ξεκινήσει η συζήτηση μεταξύ των δύο πλευρών, επί της πρότασης την οποία κατέθεσε ο Οργανισμός. «Νομίζω ότι ο υπουργός βλέπει θετικά την πρότασή μας διότι κινείται σε πολύ λογικά πλαίσια» δηλώνει στη Voria.gr ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ. Ο κ. Στεφανίδης εκτιμά ότι το υπουργείο θα κάνει δεκτές τις προτάσεις που έχει καταθέσει ο Οργανισμός «διότι κανείς άλλος, ούτε η κυβέρνηση είναι σε θέση να κάνει τις περικοπές τις οποίες προτείνουμε εμείς». Κατόπιν αυτού πιστεύει πως ο κ. Σπίρτζης δεν πρόκειται να υλοποιήσει την απειλή περί εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ. «Εάν ο υπουργός κάνει δεκτή την πρότασή μας εν συνεχεία αυτή θα περάσει από το δ.σ. του ΟΑΣΘ ώστε να ακολουθήσουν οι διαπραγματεύσεις με το συνδικάτο των εργαζομένων» αναφέρει ο κ. Στεφανίδης.

Τέλη Ιουνίου στη Βουλή

Διαφορετική είναι η εκτίμηση του προέδρου της Εγνατίας Οδού Α.Ε., στενού συνεργάτη του υπουργού Μεταφορών, ο οποίος τρέχει στη Θεσσαλονίκη για λογαριασμό του κ. Σπίρτζη το θέμα του ΟΑΣΘ. «Οι προτάσεις τις οποίες κατέθεσε ο ΟΑΣΘ κινούνται πράγματι προς θετική κατεύθυνση αλλά δεν είναι σε θέση να αναστείλουν τους σχεδιασμούς του υπουργείου» δηλώνει στην Voria.gr ο Απόστολος Αντωνούδης. Υπογραμμίζει ότι «ως το τέλος του μήνα το νομοσχέδιο θα πάει στη Βουλή» και προεξοφλεί ότι σε αυτό «θα προβλέπεται και η άμεση εκκαθάριση του ΟΑΣΘ». Σύμφωνα με τον κ. Αντωνούδη η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να θέσει τον Οργανισμό υπό κρατικό έλεγχο, με αντικατάσταση της διοίκησης από εκκαθαριστές, κάτι που όπως αναφέρει, θα γίνει μέσα στο καλοκαίρι.

Τα 11 εκατ. του ΦΠΑ

Μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα ξεκινήσουν, πάντως, οι συζητήσεις για τα οφειλόμενα στον ΟΑΣΘ από την αύξηση του ΦΠΑ. Πρόκειται για ποσά τα οποία προέρχονται από τη διαφορά στον ΦΠΑ καθώς από τα μέσα του 2015 ο Οργανισμός εισπράττει με ΦΠΑ 15% αλλά αποδίδει στο ελληνικό δημόσιο ΦΠΑ 24%. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΑΣΘ το οφειλόμενο ποσό γι’ αυτά τα περίπου δύο χρόνια ανέρχεται σε 11 εκατ. ευρώ. Την οφειλή έχει αναγνωρίσει η κυβέρνηση και στις αρχές της εβδομάδας συγκροτήθηκε τριμερής επιτροπή με τη συμμετοχή των υπουργείων Μεταφορών, Οικονομικών και του ΟΑΣΘ η οποία θα συνέλθει την προσεχή εβδομάδα προκειμένου να προσδιορίσει επ’ ακριβώς το οφειλόμενο ποσόν. Αμέσως μετά αυτό θα καταβληθεί στον ΟΑΣΘ. Έτσι, θα δοθεί μια πρόσκαιρη οικονομική ανάσα στον Οργανισμό προκειμένου να καλύψει τα λειτουργικά του έξοδα και κυρίως τη μισθοδοσία για τους επόμενους δυο, τρεις μήνες.

Αντιθέτως, υπάρχει στασιμότητα όσον αφορά τα οφειλόμενα στον ΟΑΣΘ για το 2015 και 2016 από τα υπουργεία Εργασίας και Παιδείας, έναντι της ασκούμενης κοινωνικής πολιτικής, τα οποία η διοίκηση του Οργανισμού τα υπολογίζει περί τα 100 εκατ. ευρώ.