Skip to main content

Εμπόριο Β. Ελλάδος: Από τα αγροτικά μπλόκα στις απεργίες στα λιμάνια

Η ταλαιπωρία και η ζημία στις μεταφορές από τα μπλόκα στους δρόμους και στα τελωνεία και οι κινητοποιήσεις που ετοιμάζουν οι εργαζόμενοι στα λιμάνια.

Για τη Βόρεια Ελλάδα το διεθνές εμπόριο και οι μεταφορές προϊόντων παίζουν τον καθοριστικό ρόλο που στα νησιά παίζει ο τουρισμός. Οι εξαγωγές συνιστούν βασικό τροφοδότη του οικονομικού κύκλου. Σε αυτές οφείλεται το μεγαλύτερο ποσοστό του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος της περιοχής και επομένως μεγάλο κομμάτι της απασχόλησης. Πρόκειται για αλυσίδα που ξεκινάει από τα χωράφια και τις εγχώριες ή εισαγόμενες πρώτες ύλες, «περνάει» από τις μεταποιητικές μονάδες -τις βιομηχανίες και τις βιοτεχνίες- και καταλήγει στην κατανάλωση. Στην εσωτερική αγορά και –κυρίως- στις αγορές του εξωτερικού. Μάλιστα, στα χρόνια της κρίσης και της ύφεσης η εξωστρεφής δραστηριότητα των βορειοελλαδικών επιχειρήσεων έχει αυξηθεί, ως διέξοδος στη μείωση της εσωτερικής κατανάλωσης, που δεν είναι, πλέον, σε θέση να συντηρήσει την ελληνική παραγωγή.

Όλα αυτά αποτελούν ξεκάθαρη γραμμή δημιουργίας εισοδήματος και πλούτου, που κανείς –ούτε η πολιτεία, ούτε οι επαγγελματικές και κοινωνικές ομάδες δικαιούνται να αγνοούν ή να υπονομεύουν. Όλες οι συζητήσεις για τη διευθέτηση θεμάτων που έχουν να κάνουν με οικονομικά, φορολογικά, ασφαλιστικά ή εργασιακά ζητήματα θα πρέπει να γίνονται πέρα από τη συγκεκριμένη κόκκινη γραμμή. Διότι είναι απολύτως αδύνατον να συζητά οποιοσδήποτε για το μέλλον, όταν πριονίζει το κλαδί πάνω στο οποίο κάθεται.

Τις τελευταίες ημέρες όσα έγιναν στους δρόμους και στα τελωνεία με τους αποκλεισμούς, την ταλαιπωρία και τη ζημία στις μεταφορές είναι απαράδεκτά. Μπλόκα και αντιμπλόκα υπηρετούν την ίδια στρεβλή λογική, που δεν οδηγεί πουθενά. Διότι κανένα κέρδος ή όφελος δεν υπάρχει αν κάποιοι που νιώθουν αδικημένοι εμποδίζουν τη δουλειά άλλων και καταστρέφουν την προσπάθειά τους. Αντίστοιχα κανένας αυτοκινητιστής δεν κερδίζει κάτι αν επιχειρήσει να εκδικηθεί τους αγρότες που κλείνουν τα σύνορα με ένα δεύτερο μπλόκο λίγο πιο πάνω ή λίγο πιο κάτω. Απλούστατα τροφοδοτεί την ένταση και πυροδοτεί έναν φαύλο κύκλο, ο οποίος είναι δύσκολο να σπάσει. Πολύ περισσότερο όλο αυτό δεν μπορεί να εξελίσσεται σε βάθος χρόνου και τελικά ο ακήρυχτος πόλεμος να κρατάει εβδομάδες ολόκληρες. Εννοείται ότι για πολλοστή φορά τα τελευταία χρόνια η δυσφήμιση της Ελλάδας στο εξωτερικό είναι μεγάλη –ακόμη μεγαλύτερη και από την βραχυπρόθεσμη οικονομική ζημία που υπάρχει-, αλλά προφανώς κάτι τέτοιο δεν ενδιαφέρει όσους διεκδικούν στο δρόμο τα δικαιώματά τους.  

Το σκηνικό της πλήρους διάλυσης του συστήματος συμπληρώνεται από την αδράνεια του κράτους, το οποίο στο όνομα της κοινωνικής ειρήνης και για αμιγώς πολιτικούς λόγους παραμένει σιωπηλό. Δεν αναλαμβάνει τις ευθύνες του. Στο εσωτερικό της χώρας, αλλά και στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η διακίνηση ανθρώπων και προϊόντων είναι ελεύθερη και απρόσκοπτη, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχουν θεσμοί που διασφαλίζουν κάτι τέτοιο. Στα Βαλκάνια κάτι τέτοιο εκλαμβάνεται ως «τα ψιλά γράμματα της ιστορίας». Ενοχλητικές λεπτομέρειες, που σχεδόν κανείς δεν έχει τη διάθεση να διαβάσει πριν υπογράψει τη σύμβαση, αλλά είναι μοιραίο να τις βρει μπροστά του.

Αυτή η εβδομάδα είναι κρίσιμη για τις αγροτικές κινητοποιήσεις, που έτσι κι αλλιώς έχουν αρχίσει να φθίνουν. Ενδεχομένως, όμως, να ανακύψουν το επόμενο διάστημα άλλου τύπου θέματα, όπως οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στα λιμάνια, που έχουν προαναγγελθεί για τις επόμενες εβδομάδες και μήνες. Ένας δεύτερος γύρος ταλαιπωρίας –σίγουρα λιγότερο θεαματικός από τα αγροτικά μπλόκα- για τη Θεσσαλονίκη, το διαμετακομιστικό εμπόριο και τις μεταφορές της Β. Ελλάδος, που θα πληγούν. Το πόσο ακριβώς θα φανεί στο τέλος της… ημέρας. Τότε που όλοι κάνουν ταμείο και υπολογίζουν τις παραγγελίες της επόμενης ημέρας.