Skip to main content

Η αεροπορική βιομηχανία αντεπιτίθεται, αλλά χωρίς... χέρια - Μεγάλη έλλειψη πιλότων και στελεχών

Οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια, μετά τον καταποντισμό λόγω πανδημίας, επιστρέφουν, όμως υπάρχουν μεγάλα κενά στο δυναμικό -  Οι ευκαιρίες κατάρτισης στην αγορά - Χρονιά ρεκόρ το 2024 για τη Fraport Greece και για το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης

Ο κλάδος των αερομεταφορών ανακάμπτει και μάλιστα με ταχείς ρυθμούς μετά το παγκόσμιο σοκ που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού. Οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια, μετά τις απώλειες που κατέγραψαν, επιστρέφουν, πλέον, δυναμικά. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Boeing, η αεροπορική βιομηχανία (έμμεσα και άμεσα) παγκοσμίως δίνει εργασία σε 65,5 εκατομμύρια ανθρώπους, ενώ το ακαθάριστο εθνικό προϊόν του κλάδου ανέρχεται σε 2,7 τρισεκατομμύρια δολάρια και φέτος αναμένεται να κλείσει στα 3,4  τρισεκατομμύρια, το οποίο αντιστοιχεί στο 4,7% του παγκόσμιου ΑΕΠ.

Όπως τονίστηκε στην εκδήλωση «Μεταμορφώνοντας το μέλλον των αερομεταφορών: Εκπαιδεύοντας τα στελέχη του αύριο» που διοργάνωσε το ACT – The American College of Thessaloniki σε συνεργασία με την Egnatia Aviation, ο κλάδος είναι ταχύτατα αναπτυσσόμενος με συνέπεια να προσφέρει μεγάλες ευκαιρίες εργασίες, καθώς παγκοσμίως παρατηρείται έλλειψη πιλότων, εκπαιδευτών, στελεχών διοίκησης, ακόμη και υπαλλήλων αεροδρομίων. 

Ο Δημήτρης Λυμπεράκης, Managing Director της Egnatia Aviation Group, μιλώντας στη Voria.gr σημειώνει: «Η ανάπτυξη της αεροπορίας είναι δεδομένη. Τα στοιχεία της Boeing δείχνουν ότι για τα επόμενα 15-20 χρόνια θα χρειαστούν πάνω από 800.000 πιλότοι παγκοσμίως. Εκτός από την έλλειψη πιλότων, υπάρχει έλλειψη σε εκπαιδευτές πιλότων και επιπλέον οι ανάγκες είναι μεγάλες σε εξειδικευμένα στελέχη».

Αναφερόμενος στην εταιρεία Egnatia Aviation, η οποία δραστηριοποιείται εδώ και χρόνια στην εκπαίδευση πιλότων και στελεχών, σημειώνει: «Το πτυχίο που εμείς προσφέρουμε είναι αναγνωρισμένο παγκοσμίως. Το βλέπουμε και εμείς, υπάρχει μεγάλη ζήτηση στον κλάδο σε πιλότους και ακόμη περισσότερο σε στελέχη. Το να έχεις μια αεροπορική εταιρεία απαιτεί ένα δίκτυο υπηρεσιών η οποία χρειάζεται διοίκηση, δεν φτάνει μόνο να είναι κάποιος απόφοιτος από ένα mba ή ένα businnes adimistration αλλά σίγουρα χρειάζεται εξειδίκευση». 

Υπογραμμίζει δε ότι η Egnatia Aviation έχει υπογράψει συμβάσεις με μεγάλες αεροπορικές εταιρείες όπως η ελληνική Αegean, η Iraqi Airways κ.ά., αλλά και με την ταχύτερη αναπτυσσόμενη low cost Wizzard με 25 βάσεις σε όλον τον κόσμο και άλλες για την εκπαίδευση των στελεχών. 

Η Egnatia Aviation είναι η μεγαλύτερη ελληνική σχολή αεροπορικής εκπαίδευσης που ξεκίνησε τις δραστηριότητές της από την Καβάλα. Συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πέντε κορυφαίες ακαδημίες εκπαίδευσης πιλότων αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης και αποτελεί πόλο έλξης για δεκάδες υποψήφιους από την Ελλάδα και από το εξωτερικό για να λάβουν την απαραίτητη κατάρτιση και τεχνογνωσία. «Ξεκινήσαμε το 2006 σαν μια μικρή σχολή πιλότων με έναν στόλο 5 αεροσκαφών, όμως με αγάπη και σωστή δουλειά και πολύ μεγάλη προσπάθεια κι αφοσίωση φτάσαμε να θεωρούμαστε ένας από τους μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς φορείς εκπαίδευσης πιλότων. Και μπαίνουμε και στον παγκόσμιο χάρτη. Από τις αρχές του έτους λειτουργεί και το αεροδρόμιό μας, το οποίο είναι το πρώτο ιδιωτικό αεροδρόμιο γενικής αεροπορίας στην Ελλάδα. Οι πτήσεις μάλιστα που πραγματοποιήθηκαν τον πρώτο χρόνο λειτουργίας το κατέστησαν το 7ο busiest στην Ελλάδα» αναφέρει ο Δημήτρης Λυμπεράκης.

Ο Παναγιώτης Σπυράτος, Chief Operations Officer (COO) της Fraport Greece, επισημαίνει στη Voria.gr πως μετά την πανδημία σημειώθηκαν απώλειες σε πρώτης γραμμής εργασίες στα αεροδρόμια. «Έχουμε απώλειες σε εργαζόμενους στον χώρο του security, στους φορείς επίγειας εξυπηρέτησης, αλλά και σε άλλα σημεία που μπορεί κανείς να βρει μέσα στα αεροδρόμια. Εμείς σαν διαχειριστές των 14 αεροδρομίων στη χώρα ζητάμε ουσιαστικά κόσμο ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να καλύψουμε αυτές τις θέσεις οι οποίες παλαιοτέρα είχαν μια αίγλη η οποία μετά τον Covid-19 έχει χαθεί. Για αυτό λοιπόν βρισκόμαστε σε κοινές δράσεις με τα πανεπιστήμια για να μπορέσουμε να προάγουμε τον χώρο του aviation στο επάγγελμα».

Ρεκόρ στο Αεροδρόμιο Μακεδονία

Αναφορικά με την κίνηση στα 14 αεροδρόμια στην Ελλάδα, ο κ. Σπυράτος αναφέρει πως αυτή έχει επανέλθει δριμύτερη και μάλιστα έχει ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα το 2019. «Το 2023 για τη Fraport Greece είναι μια χρονιά ρεκόρ από τότε που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα. Θα είμαστε κοντά στα 34 εκατομμύρια επιβάτες. Η Θεσσαλονίκη θα πλησιάσει τα 7 εκατομμύρια. Η χρόνια θα κλείσει με αύξηση περίπου 19% σε σχέση με το 2022. Φαίνεται ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη πρόοδος σε ό,τι έχει να κάνει με την προσέλκυση του κόσμου και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης είναι ένας από τους τομείς που βοηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση».