Skip to main content

Εγνατία Οδός: Σκληρό πόκερ με δάνειο και παραχώρηση

Ασκούνται πιέσεις για να κλείσει η νομική διένεξη σχετικά με το δάνειο. Η διοίκηση της Εταιρείας δείχνει προς το ΤΑΙΠΕΔ.Τι λέει η απόφαση του ΣτΕ.

Πιέσεις ασκούνται από το ΤΑΙΠΕΔ στη διοίκηση της Εγνατίας Οδού Α.Ε., προκειμένου να κλείσει η ανοικτή διαφορά που υπάρχει με την Τράπεζα Πειραιώς σχετικά με το ομολογιακό δάνειο των 250 εκατ. ευρώ, ούτως ώστε να διευκολυνθεί ο διαγωνισμός παραχώρησης του οδικού άξονα της Εγνατίας και των τριών καθέτων.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, η διοίκηση της Εταιρείας – παρότι υπάρχει η οικονομική δυνατότητα- δεν είναι διατεθειμένη να βάλει την υπογραφή της σε μία συμβιβαστική συμφωνία από τη στιγμή που η Τράπεζα διεκδικεί για τόκους υπερημερίας περί τα 40 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο δεν αναγνωρίζει η Ε.Ο.Α.Ε. και για το οποίο οι δύο πλευρές βρίσκονται ακόμη στα Δικαστήρια.

Αυτό που έχει προταθεί στη διοίκηση της Ε.Ο.Α.Ε. είναι να καταβάλλει το υπόλοιπο του δανείου- σχεδόν 45 εκατ. ευρώ- και να καταθέσει σε ειδικό λογαριασμό το ποσό των τόκων υπερημερίας που διεκδικεί η Τράπεζα, επιπλέον 40 εκατ., μέχρι να εκδοθεί η δικαστική απόφαση.

Η διοίκηση της Εγνατίας Οδού Α.Ε., που έχει πλέον στα χέρια της την απόφαση αριθμός 2914/2017, του Τμήματος Δ’ του ΣτΕ,  υποστηρίζει ότι σύμφωνα με αυτή, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει ουσιαστικά «να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά» αφού σύμφωνα με τους Συμβούλους της Επικρατείας, το Ταμείο, στο οποίο έχει μεταβιβαστεί η Ε.Ο.Α.Ε., μπορεί να μεριμνήσει ώστε στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης ο ανάδοχος να αναλάβει την οφειλή από το δάνειο των 250 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη, πάντοτε σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ θα ήθελε να κλείσει η εκκρεμότητα με την Τράπεζα, ώστε αφενός ο παραχωρησιούχος να παίρνει «καθαρά» τα έσοδα από τα διόδια, που σήμερα δεσμεύονται και, αφετέρου, να μην υπάρχει αυτός ο αστάθμητος παράγοντας, του πώς θα καταλήξει η υπόθεση με τους διεκδικούμενους τόκους.

Σημειώνεται ότι μόλις στις 23/1 το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι μετατίθεται από τις 26/1 για τις 16/2, η καταληκτική ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της Εγνατίας.

Το πράγμα μπορεί να φαίνεται περιπλεγμένο αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι, διότι η Εγνατία Οδός Α.Ε., σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, σε λίγους μήνες και οπωσδήποτε εντός του 2018 θα εξοφλήσει τα υπολειπόμενα περίπου 45 εκατομμύρια από το δάνειο των 250 εκατ., δύο χρόνια νωρίτερα από τη λήξη του (Οκτώβριος 2022). Και θα το εξοφλήσει γιατί -όπως αναφέρουν πηγές της Εγνατίας- ούτως ή άλλως η Τράπεζα, εισπράττει μέσω των εσόδων από τα διόδια περισσότερα από όσα θα λάμβανε βάσει των δόσεων της δανειακής σύμβασης.

Από τη μία η Τράπεζα υποστηρίζει ότι η Εγνατία δεν ήταν συνεπής στη συμβατική της υποχρέωση, καθώς δεν κατασκεύασε τους σταθμούς διοδίων που προβλεπόταν (έως το 2010), από την άλλη η εταιρεία υποστηρίζει ότι εξυπηρετεί το δάνειο και γι' αυτό δεν αναγνωρίζει τους τόκους υπερημερίας που χρεώνει η Τράπεζα, που σήμερα εκτιμάται ότι ανέρχονται σε περίπου 40 εκατ. ευρώ.

Υπάρχει νομική διένεξη για το θέμα και μέλη του διοικητικού συμβουλίου, δέχονται να υπογράψουν μία συμβιβαστική λύση με την Τράπεζα, εάν αυτή δεχτεί να διαγραφεί το υπερτίμημα.

Κάνοντας μία αναδρομή στο θέμα του δανείου, σημειώνεται ότι αυτό υπογράφηκε τον Οκτώβριο του 2006, για να αποπερατωθεί η κατασκευή του οδικού άξονα, με ενέχυρο το δικαίωμα είσπραξης των διοδίων αλλά και ενέχυρο επί του τραπεζικού λογαριασμού κατάθεσης των διοδίων.

Όμως η Τράπεζα κατήγγειλε την δανειακή σύμβαση επειδή ως το 2010 δεν είχαν κατασκευαστεί οι σταθμοί διοδίων που προβλεπόταν, δέσμευσε τον τραπεζικό λογαριασμό και επέβαλε τόκους υπερημερίας. Για το θέμα αυτό υπάρχει νομική διένεξη που δεν έχει τελεσιδικήσει. Η συζήτηση στα Δικαστήρια είχε αναβληθεί μέχρι να εκδοθεί η απόφαση του ΣτΕ που παραπάνω αναφέραμε.

Αυτή δε η απόφαση συνδέεται με μία άλλη περιπλοκή που είχε ανακύψει, επειδή το 2012, η Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων, μεταβίβασε την Εγνατία Οδό Α.Ε. και μαζί με αυτή, τα δικαιώματα εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου, στο ΤΑΙΠΕΔ. Τότε η Τράπεζα ζήτησε να ακυρωθεί η απόφαση 215/10.8.2012 γιατί θεώρησε ότι έτσι επέρχεται απόσβεση των δύο ενεχύρων της (σ.σ. οι λόγοι ακύρωσης που αναφέρονται και στην απόφαση του ΣτΕ).

Τελικά το ΣτΕ αποφάνθηκε ότι τα ενέχυρα της Τράπεζας παραμένουν ισχυρά γι’ αυτό και απέρριψε την αίτησή της για ακύρωση της απόφασης της Διϋπουργικής με την οποία μεταβιβάστηκε η Ε.Ο.Α.Ε, στο ΤΑΙΠΕΔ.

Όπως γίνεται αντιληπτό, σε έναν διαγωνισμό παραχώρησης που έχει γράψει μεγάλες καθυστερήσεις, οι δανειστές πιέζουν την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ, το δε Ταμείο με τη σειρά του την διοίκηση της Εγνατίας Οδού Α.Ε. Μένει να δούμε εάν οι διαδικασίες που έδειξαν να ξεσκαλώνουν από τα επίσης κρίσιμα θέματα των σταθμών διοδίων και της συντήρησης του άξονα, σκαλώσουν στο θέμα του δανείου.