Skip to main content

Κανονικά στο σφυρί και με... ανεβασμένες μετοχές η ΕΕΣΣΤΥ

Στις 6 Μαρτίου, μετά από πολλές παρατάσεις, οι πιθανοί υποψήφιοι αγοραστές θα πρέπει να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αντί της F.S.I.

Η Ομοσπονδία των σιδηροδρομικών κηρύσσει στάσεις εργασίας και 24ωρη απεργία την Τρίτη 6 Μαρτίου, ημέρα κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για την ΕΕΣΣΤΥ,  τεχνική βάση του ΟΣΕ και αυτόνομη  εταιρεία του δημοσίου που μετά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή, πιθανότατα, μέσω της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οδεύει προς πώληση στο 100% και ιδιωτικοποίηση.

Ωστόσο, παρά τις αντιδράσεις που είναι μάλλον χλιαρές και σχεδόν «εθιμικές», ο κύβος έχει ριφθεί και το μόνο που μένει είναι να επιβεβαιωθεί το αναμενόμενο, δηλαδή η κατάθεση δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού το ΤΑΙΠΕΔ συμφώνησε με το αίτημα της μητρικής ιταλικής  Ferrovie dello Stato Italiane, η προσφορά να υποβληθεί από την ελληνική μητρική εταιρεία.

Η ΕΕΣΣΤΥ, κατά δηλώσεις σιδηροδρομικών, χρειάζεται και επενδύσεις στα μηχανοστάσιά της και τεχνικό προσωπικό, ανάγκες, που σε ό,τι τουλάχιστον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, δεν μπορούν σε βάθος χρόνου να καλύπτονται από αυτοαπασχολούμενους.

Η ΕΕΣΣΤΥ, που το 2017 πέρασε σε μικτή κερδοφορία και προβλέπει, περαιτέρω βελτίωση των οικονομικών της μεγεθών το 2018 (βάσει του εγκεκριμένου προϋπολογισμού από το ΥΠΟΙΚ και το Υπ. Μεταφορών), είναι υποχρεωμένη, στο πλαίσιο και των μνημονιακών δεσμεύσεων αλλά και της απελευθέρωσης της σιδηροδρομικής αγοράς, να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις των νέων συνθηκών. Πιο συγκεκριμένα, είναι υποχρεωμένη, όχι μόνο να συντηρεί το τροχαίο σιδηροδρομικό υλικό που μισθώνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, αλλά να συντηρεί και το τροχαίο υλικό που μισθώνει η επίσης ιδιωτική, ελληνο- αυστριακή, Rail Cargo Logistics Goldair, ενώ να μη λησμονούμε ότι στην αγορά του σιδηροδρόμου ενδέχεται να μπει και η PEARL, που έχει λάβει άδεια έλξης.

Το άνοιγμα της αγοράς του σιδηροδρόμου, ανεβάζει τις…» μετοχές» της ΕΕΣΣΤΥ, κάτι που προφανώς θα αποτυπωθεί στις αποτιμήσεις των ανεξάρτητων εκτιμητών, ενώ καθιστά μία Εταιρεία που πριν τρία χρόνια παρέπαιε, ακόμη πιο αναγκαίο εργαλείο για τις εταιρείες που εκτελούν επιβατικό και εμπορευματικό έργο.

Ορισμένοι από αυτούς που θέλουν η ΕΕΣΣΤΥ να μείνει υπό δημόσιο έλεγχο, υποστηρίζουν ότι η πώληση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ πιθανώς θα σκοντάψει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, επειδή η ΕΕΣΣΤΥ θα καλείται να συντηρεί το σιδηροδρομικό υλικό ανταγωνιστριών εταιρειών όταν θα είναι θυγατρική της μίας από αυτές.

Στο επιχείρημα αυτό, οι υποστηρικτές της πώλησης καλούν τους αντιτιθέμενους να θυμηθούν το πώς σταδιακά προχώρησε η απελευθέρωση της αγοράς τηλεφωνίας, ενώ εμμένουν στο ότι ο ανταγωνισμός θα κάνει αποτελεσματικότερη και θα ενισχύσει την ΕΕΣΣΤΥ αφού θα πρέπει να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις των περισσοτέρων πελατών της.

Ο ελληνικός σιδηρόδρομος, με όλες τις εταιρείες που τον συναπαρτίζουν- δημόσιες και ιδιωτικές- έχει μπει στις ράγες της απελευθέρωσης και εάν κατατεθούν, μία ή δύο ( σ.σ εάν καταθέσει προσφορά και η Skoda) εύλογου ύψους προσφορές στις 6 Μαρτίου, δεν θα έχει δρόμο επιστροφής για την ΕΕΣΣΤΥ.