Skip to main content

Το ΚΕΠΑ αναλαμβάνει δράση για να αναγεννήσει το Καπάνι

Πρωτοβουλία Design for Europe: Ενίσχυση της ταυτότητας της αγοράς, καταγραφή των προβλημάτων και δοκιμαστική εφαρμογή λύσεων σε πραγματικές συνθήκες.

Με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ταυτότητας της παραδοσιακής Αγοράς Βλάλη- το γνωστό  Καπάνι, το ΚΕΠΑ προχωρά στην υλοποίηση πιλοτικής δράσης με στόχο την επίλυση προβλημάτων που αντιμετωπίζει η συγκεκριμένη αγορά.

Το ΚΕΠΑ έλαβε τη σχετική πρωτοβουλία στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο έργο Design for Europe που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σε στρατηγική συνεργασία με το Σύλλογο Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου, το Resilient Thessaloniki, το Youthnest και το Creativity  Platform.

Συγκεκριμένα, κατόπιν μίας διαδικασίας που περιλάμβανε συνεντεύξεις με επιχειρηματίες που είναι εγκατεστημένοι στο χώρο της αγοράς, τη σύνθεση των κοινών προβλημάτων που έχουν διαπιστωθεί και τη συνεργασία με εξειδικευμένους σε θέματα αγορών συνεργάτες του ΚΕΠΑ από το εξωτερικό αποφασίστηκε η προτεινόμενη παρέμβαση να είναι η ανάπτυξη ενός κοινού λογότυπου με στόχο την ενίσχυση της ταυτότητας της αγοράς Καπάνι.

Η δράση θα στηριχθεί στην εφαρμογή της μεθοδολογίας και των εργαλείων του σχεδιασμού (Design) και στοχεύει στα εξής :

•    Να εντοπιστούν προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες της Αγοράς Βλάλη.
•    Να σχεδιαστούν από κοινού με τους τοπικούς φορείς μια σειρά από λύσεις που θα απαντάνε στα παραπάνω προβλήματα.
•    Να γίνει μικρής κλίμακας δοκιμή των λύσεων αυτών σε πραγματικές συνθήκες.
•    Να προωθηθεί η μεθοδολογία του σχεδιασμού στην Ελλάδα.
•    Να αναδειχθεί  ο σχεδιασμός ως εργαλείο για την αντιμετώπιση  πολύπλοκων αστικών προκλήσεων.

Μάλιστα, στην κατεύθυνση αυτή θα πραγματοποιηθεί ειδικό θεματικό εργαστήριο (work shop) την Τετάρτη 07/12 στις 15:30 στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο για τους επιχειρηματίες της Αγοράς Καπάνι. Στο εργαστήριο θα οριστικοποιηθεί από κοινού με τους φορείς και τις επιχειρήσεις το περιεχόμενο των επιμέρους ενεργειών που θα υλοποιηθούν και θα συνοδεύουν την έκδοση του λογότυπου, οι οποίες και θα ανακοινωθούν τις αμέσως προσεχείς ημέρες.

Η ταυτότητα της Αγοράς Βλάλη (Καπάνι)

Η Αγορά Βλάλη, γνωστή ως Καπάνι, είναι παραδοσιακή  αγορά στη Θεσσαλονίκη (η παλαιότερη υπαίθρια αγορά της πόλης). Χωροταξικά βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, δίπλα από την πλατεία Αριστοτέλους και περιλαμβάνει τους πεζοδρόμους (οδοί Μενεξέ, Βλάλη, Σολωμού, Ασκητού, Χαλκέων, Κυδωνιάτου, Σπανδώνη, και άλλοι μικρότεροι) που περικλείονται από τις οδούς Εγνατία, Αριστοτέλους, Ερμού και Βενιζέλου.
 
Το όνομα "Καπάνι" προέρχεται από την Τούρκικη φράση Ουν-Καπάν, που σημαίνει αγορά αλεύρων (αλευροπάζαρο).

Το έντονο πολιτιστικό αποτύπωμα της περιοχής, ο ιστορικός της χαρακτήρας, το ιδιαίτερο ύφος της αγοράς με κυρίαρχο το παζάρι και ο συνδυασμός ποικιλίας, ποιότητας και προσιτών τιμών, συνθέτουν τη διαχρονική ταυτότητα για το Καπάνι και υποδεικνύουν τη σημασία που έχει η ανάδειξή του για την προβολή της τουριστικής και αναπτυξιακής φυσιογνωμίας της Θεσσαλονίκης.