Skip to main content

Δυτικό Θαλάσσιο Μέτωπο: Το ζενίθ της υποβάθμισης και της προοπτικής

Εξαιρετικά μεγάλα τα προβλήματα της παραλιακής ζώνης του δήμου Δέλτα, αλλά οι αναπτυξιακές δυνατότητες είναι οι μεγαλύτερες από τα υπόλοιπα τμήματα.

Ένα από τα πλέον υποβαθμισμένα τμήματα του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης είναι το δυτικό κομμάτι του. Πρόκειται για το τμήμα δυτικά του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που στο μεγαλύτερό του μήκος ανήκει διοικητικά στο δήμο Δέλτα.

Τα προβλήματα από τη διαχρονική περιβαλλοντική υποβάθμισή του είναι γνωστά. Το ζητούμενο είναι εάν είναι και αντιμετωπίσιμα κι αν κάποτε η μεγάλη αυτή παραλία, που καταλαμβάνει μια επιφάνεια άνω των 6.500 στρεμμάτων, με μήκος 30 χλμ. θα μπορέσει να γίνει προσβάσιμη από τους πολίτες και θα μπορέσει να συνδεθεί με την υπόλοιπη παραλία.

Στην παραλιακή ζώνη του δήμου Δέλτα η θέα προς το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης κόβει την ανάσα. Όσοι την έχουν επισκεφτεί αναγνωρίζουν τις αναπτυξιακές δυνατότητες της περιοχής και μπορούν να οραματιστούν πως θα μπορούσε μελλοντικά να αποτελέσει μοναδικό πόλο έλξης τόσο των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, όσο και των επισκεπτών. Άλλωστε το μεγαλύτερο πλεονέκτημα εκτός της εκπληκτικής θέας είναι η άμεση σύνδεσή του με το Εθνικό Πάρκο Αξιού, που είναι ένα μοναδικό προστατευόμενο οικοσύστημα, το οποίο παραμένει αναξιοποίητο, εξαιτίας της γενικότερης υποβάθμισης της περιοχής και της ασυνέχειας του παραλιακού μετώπου.

Η θέα όμως και τα μεγάλα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης ζώνης δεν είναι τα μόνα που... κόβουν την ανάσα. Υπάρχει η ζοφερή εικόνα των προβλημάτων. Η δυσοσμία, οι αυθαιρεσίες, η καθίζηση που έχει υποστεί το έδαφος, η εγκατάλειψη, οι σκουπιδότοποι, οι παραγωγικές μονάδες, η ανοργάνωτη οστρακοκαλλιέργεια και σειρά άλλων ζητημάτων δημιουργούν ένα πλαίσιο απογοητευτικό σήμερα.



Προβλήματα



Ο δευτερογενής και τριτογενής τομέας στην παράκτια ζώνη του δήμου Δέλτα έχει έντονα χαρακτηριστικά, μαζί με τις ανθρωπογενείς δραστηριότητες, που έχουν εγκατασταθεί όχι πάντα με νόμιμο τρόπο στην περιοχή εδώ και πολλά χρόνια.

Έχουν προκληθεί ήδη σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα, καθώς στην περιοχή παράγονται απόβλητα που καταλήγουν, συνήθως ανεξέλεγκτα, στα οικοσυστήματα, δηλαδή στο Θερμαϊκό.

Ρέματα φραγμένα, υγρότοποι ρημαγμένοι, εγκαταστάσεις διαλυμένες, ανεπαρκής αντιπλημμυρική προστασία, ασταθές έδαφος, ανολοκλήρωτα δίκτυα ακαθάρτων και ομβρίων υδάτων, καλλιέργειες, ρύπανση, παρανομίες, εγκληματικότητα, αυτοσχέδιες ανεξέλεγκτες χωματερές, απόβλητα και μια θάλασσα που είναι πια πιο ψηλά από το επίπεδο της γης και απειλεί διαρκώς με... εισβολή και καταστροφές.

Όλα αυτά περιγράφουν τις δυσκολίες που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν οι αρμόδιοι, προκειμένου να αναπτύξουν την περιοχή. Και κυρίως, σε πρώτη φάση, να δημιουργήσουν έναν ασφαλή και αξιοπρεπή διάδρομο (πεζόδρομο – ποδηλατόδρομο), που θα συνδέσει το συγκεκριμένο τμήμα της παραλίας με το πολεοδομικό συγκρότημα. Ένα διάδρομο ελπίδας και προοπτικής...

Η προοπτική


Το ευτύχημα είναι ότι τα προβλήματα έχουν καταγραφεί και ήδη υπάρχει μια σοβαρή μελέτη, ένα πλαίσιο δηλαδή, πάνω στο οποίο μπορούν να πατήσουν οι αρμόδιοι για τα επόμενα βήματα, μέχρι τον τελικό στόχο, που πέρα από τις περιπατητικές και ποδηλατικές διαδρομές, οδηγούν και σε επιχειρηματικό πάρκο και σε μαρίνες...

Αυτά σήμερα μπορεί να φαντάζουν μακρινά, όμως εφόσον υπάρχει η επιστημονική βάση μπορούν να αποτελέσουν στόχους.

Η αντιμετώπιση των προβλημάτων εξάλλου πρέπει να γίνεται ταυτόχρονα και με το σχεδιασμό της επόμενης μέρας και με την υλοποίηση παρεμβάσεων αναπτυξιακού χαρακτήρα, όπως λέει ο δήμαρχος Δέλτα, Ευθύμιος Φωτόπουλος.

«Η περιοχή μας αποτελεί ένα εν δυνάμει στολίδι για τη Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη, ένα αναξιοποίητο φυσικό πάρκο για το πολεοδομικό συγκρότημα, ένα σημείο που μπορεί να αποφέρει τουριστική ανάπτυξη όντας πολύ κοντά στο ιστορικό κέντρο», τονίζει ο δήμαρχος.

Ο κ. Φωτόπουλος έχει ήδη βάλει τις προτεραιότητές του για την παράκτια ζώνη της περιοχής και επισημαίνει ότι πρέπει να αξιοποιηθεί η μελέτη που έγινε στο πλαίσιο του διασυνοριακού προγράμματος «TerraMed», σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον Δήμο Αμπελοκήπων – Μενεμένης και το ΑΠΘ, οδηγώντας στην πρώτη σοβαρή πρόταση αντιμετώπισης των προβλημάτων και αξιοποίησης των πλεονεκτημάτων, με συγκεκριμένα βήματα για το σύνολο του δυτικού παράκτιου μετώπου. Και μόνο το γεγονός ότι η συγκεκριμένη μελέτη αντιμετωπίζει ως ενιαίο σύνολο τη συγκεκριμένη ζώνη έχει μεγάλη αξία.

«Η δυτική παράκτια ζώνη της Θεσσαλονίκης έχει έκταση περίπου 30 χλμ. και συνδέει το δήμο Δέλτα με το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης, με τη μεσολάβηση ενός μικρού τμήματος που ανήκει στο Δήμο Αμπελοκήπων Μενεμένης. Είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον κομμάτι της μητροπολιτικής ζώνης, μιας και περιλαμβάνει το Εθνικό Πάρκο με τη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου και το Δέλτα των ποταμών Γαλλικού, Αξιού και Λουδία. Λόγω των καλλιεργειών και της αλιείας, η ζωή και η καθημερινότητα των δημοτών μας είναι σε μεγάλο βαθμό συνδεδεμένη με το δυτικό παράκτιο μέτωπο», επισήμανε ο κ. Φωτόπουλος.

Τι πρέπει να γίνει

Ο κ. Φωτόπουλος στις δηλώσεις του στην κάμερα της Voria.gr, εξηγεί πόσο σημαντική είναι η δυνατότητα δημιουργίας υποδομών για τη φιλοξενία μιας (ίσως και δεύτερης) στάσης της θαλάσσιας συγκοινωνίας στο Καλοχώρι, καθώς θα δώσει τη δυνατότητα σε πολλούς Θεσσαλονικείς να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με την περιοχή και ειδικά με το Εθνικό Πάρκο Αξιού.

Επίσης, τονίζει με έμφαση πως πρέπει να υλοποιηθεί στο σύνολό της η μελέτη του «TerraMed», διότι αποτελεί την ελπίδα για ανάπτυξη του δυτικού παράκτιου μετώπου και για την αντιμετώπιση των σημαντικών προβλημάτων του.

Ήδη μάλιστα, ο παραλιακός περίπατος μήκος έξι χιλιομέτρων από τη δυτική Θεσσαλονίκη, μέχρι τη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου αναμένεται να βρει και χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ως πρόταση των δήμων της περιοχής. Ο περίπατος είναι στην ουσία ένας πεζόδρομος – ποδηλατόδρομος, αλλά και μια συνολική παράκτια ανάπλαση υπερτοπικής σημασίας.

Ο κ. Φωτόπουλος χαρακτηρίζει την πρόταση ως «δημιουργία περιπατητικής και ποδηλατικής διαδρομής από το λιμάνι μέχρι τη λιμνοθάλασσα Καλοχωρίου, σε συνδυασμό με ήπια αναψυχή».

«Έχουμε παρέμβει στη διαμόρφωση της λιμνοθάλασσας Καλοχωρίου και δημιουργήσαμε πάρκο στις εκβολές του Γαλλικού με σκοπό την ήπια χρήση τους από τους κατοίκους. Από τα προηγούμενα χρόνια έχουμε εκπονήσει σχέδιο ολοκληρωμένης διαχείρισης της δυτικής παράκτιας ζώνης σε επίπεδο στρατηγικής μελέτης περιβάλλοντος. Ωστόσο, ό,τι και να σχεδιάσουμε εμείς ως δήμος Δέλτα, η υπόθεση της φροντίδας και της αξιοποίησης του δυτικού παράκτιου μετώπου θα παραμένει υπόθεση υπερτοπικής σημασίας για την οποία θα πρέπει να συνεργαστούν πολλοί φορείς, ακόμη και υπερκείμενοι της αυτοδιοίκησης», εξηγεί ο κ. Φωτόπουλος.

Επίσης, δρομολογούνται έργα ενίσχυσης του παράκτιου αναχώματος στην περιοχή του Καλοχωρίου για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της εισόδου της θάλασσας στην ακτογραμμή. Χαρακτηριστικό του προβλήματος είναι η απειλή για πλημμυρικά φαινόμενα, τα οποία σήμερα είναι συχνά στην περιοχή τους χειμερινούς μήνες. Ο δήμος έχει κάνει κάποιες παρεμβάσεις απομακρύνοντας τα λιμνάζοντα νερά από διάφορα σημεία και δημιουργώντας κάποια αναχώματα, όμως η οριστική επίλυση του ζητήματος απαιτεί πιο γενναίες επεμβάσεις.

Αντιπλημμυρικά έργα χρειάζονται και στην ευρύτερη περιοχή της Λαχαναγοράς, ενώ έχει σχεδιαστεί και ένα σύστημα φυτοαποκατάστασης σε εδαφικά οικοσυστήματα της περιοχής για τη λειτουργία τους ως χώρων αναψυχής.

Η δημοτική αρχή επιδιώκει επίσης την κατασκευή αλιευτικού καταφυγίου.

«Ένα σχέδιο για την παράκτια ζώνη θα πρέπει να περιλαμβάνει προτάσεις πολιτικής για τις υδατοκαλλιέργειες, τον οικοτουρισμό, τους υδατικούς όρους, τη βιο̟ποικιλότητα, την αειφόρο ανάπτυξη, τους εδαφικούς όρους, τη διαχείριση των αποβλήτων, την ατμοσφαιρική ρύ̟πανση, την κλιματική αλλαγή, τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη κ.ά. Θα πρέπει επίσης να συνδέει συγκοινωνιακά τις περιοχές αυτές με το κέντρο της πόλης, ώστε να βελτιώνει την προσβασιμότητα σε αυτήν. Θα μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό ενοποιό στοιχείο της μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης με μια ενοποιημένη παράκτια διαδρομή από το Αγγελοχώρι έως τα Νέα Μάλγαρα. Αξίζουν συγχαρητήρια στην πρωτοβουλία της Voria.gr να αναδείξει το θέμα. Ζούμε στην εποχή που απαιτεί μειωμένους εγωισμούς και αυξημένο πνεύμα συνεργασίας, προκειμένου να πετυχαίνουμε θετικά πράγματα για το κοινωνικό σύνολο», επισήμανε ο δήμαρχος Δέλτα.

Φωτογραφίες: Γιάννης Λέκκας