Skip to main content

Το σχέδιο Σπίρτζη για τις αστικές συγκοινωνίες-ΟΑΣΘ μέχρι νεωτέρας...

Τι προέκυψε από την κρίσιμη σύσκεψη για το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης - Οι κόκκινες γραμμές των δημάρχων.

Ο ΟΑΣΘ θα συνεχίσει να εκτελεί το έργο των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης μέχρι νεοτέρας, και κατά πάσα πιθανότητα τουλάχιστον μέχρι το 2019, όπως προέκυψε κατά την παρουσίαση του σχεδίου Σπίρτζη στους δημάρχους της πόλης και της ευρύτερης περιοχής, στο δημαρχείο Ευόσμου.

Σύμφωνα με το σχέδιο, που παρουσίασε ο ίδιος ο υπουργός, στόχος είναι η δημιουργία μίας ενιαίας αρχής μεταφορών(αντί για το σημερινό ΣΑΣΘ) που θα σχεδιάζει και θα εποπτεύει όλες τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης (τα λεωφορεία και μετά το 2020 και το μετρό). Παράλληλα, δημιουργείται μία θυγατρική του φορέα στην οποία θα συμμετέχει με 51% το δημόσιο και με 49% οι δήμοι, η περιφέρεια, φορείς κτλ και η οποία θα είναι αυτή που θα εκτελεί τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, μετά όμως το 2019.

Και αυτό γιατί τότε, σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία για την απελευθέρωση των μεταφορών, το δημόσιο έχει τη δυνατότητα είτε να αναθέσει το έργο σε φορέα του δημοσίου είτε να προκηρύξει διαγωνισμό για την ανάδειξη νέου παρόχου - το υπουργείο επιδιώκει το πρώτο. Παρότι η σύμβαση με τον ΟΑΣΘ λήγει δύο χρόνια μετά την ολοκλήρωση του μετρό (δηλαδή, εάν όλα κυλήσουν ομαλά, το 2022), το υπουργείο εκτιμά ότι το δημόσιο, στη βάση της σχετικής κοινοτικής οδηγίας, θα μπορέσει να καταγγείλλει τη σύμβαση με τον ΟΑΣΘ το 2019. Μπορεί για πολιτικούς λόγους από την κυβερνητική πλευρά να δηλώνεται ότι στόχος είναι η καταγγελία της σύμβασης νωρίτερα από το 2019, αλλά ατύπως κυβερνητικά στελέχη παραδέχονται ότι η απαγκίστεωση από τον ΟΑΣΘ πριν το 2019 είναι νομικά δύσκολο και οικονομικά κοστοβόρο εγχείρημα.

Από την πλευρά τους οι δήμοι εμφανίστηκαν επιφυλακτικοί στο σχέδιο Σπίρτζη και έθεσαν δύο κόκκινες γραμμές: Πρώτον, ο νέος φορέας να απορροφήσει όλους τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ και δεύτερον, η τιμή του εισιτηρίου να παραμείνει στα σημερινά επίπεδα

Κατά την τοποθέτησή του ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ Λάζαρος Κυρίζογλου χαρακτήρισε «χυλό» το σχέδιο Σπίρτζη, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «θέλετε να βάλετε τη Θεσσαλονίκη στο κοστούμι της Αθήνας».

Αξίζει να σημειωθεί ότι νωρίτερα ο κ. Σπίρτζης είχε εκφράσει τη δυσαρέσκειά του για τις χθεσινές δηλώσεις του Απόστολου Τζιτζικώστα (δείτε εδώ), λέγοντας ότι σκόπευε να εξηγήσει τον σχεδιασμό του σε ειδική συνάντηση με τον περιφερειάρχη, για να εισπράξει την απάντηση από την αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου ότι «δεν είναι δυνατόν στη σημερινή σύσκεψη να είναι απούσα η περιφέρεια, που βάσει νόμου είναι αρμόδια για τις αστικές συγκοινωνίες».

Παρόντες στη συνάντηση ήταν ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτης Φάμελλος, ο Υφυπουργός Εξωτερικών Γιάννης Αμανατίδης, η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου, o Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κεντρικής Μακεδονίας Κώστας Γιουτίκας, ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ και δήμαρχος Αμπελοκήπων Μενεμένης Λάζαρος Κυρίζογλου, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ο δήμαρχος Καλαμαριάς Θεοδόσης Μπακογλίδης, ο δήμαρχος Νεάπολης Συκεών Σίμος Δανιηλίδης, ο δήμαρχος Λαγκαδά Γιάννης Καραγιάννης, ο δήμαρχος Κορδελιού-Ευόσμου Πέτρος Σούλας, ο δήμαρχος Πυλαίας Χορτιάτη Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, ο δήμαρχος Θερμαϊκού Γιάννης Μαυρομάτης, ο δήμαρχος Χαλκηδόνας Γιάννης Τσουκνίδας, ο δήμαρχος Ωραιοκάστρου Αστέριος Γαβότσης, καθώς και ο πρόεδρος της Εγνατία Οδός ΑΕ Απόστολος Αντωνούδης.