Skip to main content

CNG, το πράσινο καύσιμο που είναι φθηνότερo 50% από το πετρέλαιο

Η Αγορά έχει κάνει τα επόμενα βήματα και περιμένει ΡΑΕ και κυβέρνηση για την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για το συμπιεσμένο φυσικό αέριο.

Το CNG, δηλαδή το συμπιεσμένο αέριο, είναι το πιο «πράσινο» καύσιμο και το πιο φθηνό για τον καταναλωτή, αλλά αποτελεί και την καλύτερη επιλογή για την γρήγορη και οικονομικότερη διάδοση του φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά και ειδικά για τις περιοχές που είναι απομακρυσμένες από το τα μεγάλα αστικά και βιομηχανικά κέντρα.

H αγορά Ενέργειας στρέφεται στα «πράσινα» ενεργειακά προϊόντα και στα συνδυασμένα πακέτα προϊόντων και υπηρεσιών, όπως αναλύθηκε από τους εισηγητές στην εσπερίδα με θέμα «Ανάπτυξη Ενεργειακών Υποδομών και Υπηρεσιών» που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της 1ης Ημέρας του Μoney Show 2018.

Την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου από τη ΡΑΕ περιμένουν όλοι οι εγχώριοι παίκτες, ετοιμάζοντας δίκτυα, σταθμούς συμπίεσης και μέσα μεταφοράς ώστε και μέσα στο 2018 να αρχίσουν να προμηθεύουν την αγορά με CNG, συνεργαζόμενοι και μεταξύ τους, όπως είναι η περίπτωση των ΕΔΑ ΘΕΣΣ, στα δίκτυα διανομής σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία, με την PROMETHAN και την CNG THESSALY σαν συνεργάτες - διανομείς.

Η διοργάνωση άνοιξε με χαιρετισμό του προέδρου του Ελληνοιταλικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, που έχει την ευθύνη της διοργάνωσης, κ. Χρ. Σαραντόπουλου όπως επίσης με τον χαιρετισμό του προέδρου του Energy Forum για την ΝΑ Ευρώπη κ. Θ. Μπακούρα.

Το Φυσικό Αέριο συνεχίζει το ταξίδι του και μέσα στο 2018 θα πάει στο Νέο Ρύσσιο και προς το τέλος του έτους σε Μηχανιώνα και Επανωμή, ενώ συζητείται η επέκταση του Δικτύου της ΕΔΑ ΘΕΣΣ στην Αγία Τριάδα του Δήμου Θερμαϊκού. Προγραμματισμένη για το 2019 είναι η επέκταση στα Βασιλικά του Δήμου Θέρμης ωστόσο το αέριο, συμπιεσμένο (CNG), θα φτάσει νωρίτερα Λαγκαδά, Κουφάλια και Χαλάστρα, εάν, όπως αναμένεται εντός Μαίου η ΡΑΕ ολοκληρώσει το ρυθμιστικό πλαίσιο για το συμπιεσμένο φυσικό αέριο.

Τα παραπάνω ανακοίνωσε ο Διευθυντής Ανάπτυξης της ΕΔΑ ΘΕΣΣ κ. Μιχάλης Στεργιόπουλος, ο οποίος επισήμανε ότι το CNG είναι το ενδεδειγμένο προϊόν για να επεκταθεί η χρήση του αερίου σε απομακρυσμένες περιοχές. Ήδη οι εγκαταστάσεις έχουν γίνει στο Λαγκαδά ενώ κατασκευάζονται σε Κουφάλια και Χαλάστρα. Τον πρώτο χρόνο χρήσης του CNG η κατανάλωση θα φτάσει στα 120.000 κ.μ. για εκτιναχθεί στα επόμενα χρόνια στα 7 εκατ κ.μ. συμπιεσμένου αερίου.

Στο πνεύμα της απελευθερωμένης αγοράς, είναι πολύ σημαντικό το ότι οι καταναλωτές μπορούν να διαλέξουν όποιο προμηθευτή θέλουν, ενώ όλοι οι πελάτες θα απολαμβάνουν την ίδια τιμή ανεξαρτήτως του τόπου κατοικίας ή δραστηριοποίησης.

«Η ανάπτυξη έρχεται με τις επενδύσεις», τόνισε ο κ. Στεργιόπουλος ο οποίος μίλησε για τα 102 εκατ. ευρώ που θα επενδυθούν στην περίοδο 2018-2022 για επεκτάσεις δικτύων και νέα συστήματα, από τα οποία τα 60 εκατ θα επενδυθούν στη Θεσσαλονίκη. Με αυτές τις επενδύσεις θα συνδεθούν και νέες περιοχές, 74.000 διαμερίσματα και θα γίνουν 60.000 νέες συνδέσεις.

Η ΕΔΑ ΘΕΣΣ είναι ήδη στην ελληνική αγορά πάνω 17 χρόνια και αποτελεί διάδοχο των πρώην ΕΠΑ Θεσσαλονίκης- και ΕΠΑ Θεσσαλίας. Έχει επενδύσει έως σήμερα σχεδόν 500 εκατ. ευρώ, δώσει περί τα 250 εκατ. ευρώ σε μερίσματα από τα οποία τα μισά περίπου δόθηκαν σε ελληνικό δημόσιο και ΔΕΠΑ, ενώ 12,5 εκατ. καταβλήθηκαν σε Δήμους.

Το 2017 ήταν μία καλή χρονιά για την ΕΔΑ ΘΕΣΣ, καθώς συνέχισε αναπτυξιακά με επενδύσεις 19 εκατ. ευρώ, κατέβαλε σε μερίσματα 16,5 εκατ ευρώ και θα αποδώσει σε Δήμους 1,3 εκατ. ευρώ. Η Εταιρεία υπέγραψε 19.000 συμβάσεις με καταναλωτές, «έκτισε» δίκτυο 84 χλμ.

Ηλεκτρισμός και Φυσικό Αέριο σε ένα «πακέτο»

Την αγορά ενέργειας η ΖΕΝΙΘ ΑΕ- μετεξέλιξη της Αέριο Θεσσαλονίκης & Θεσσαλίας- την βλέπει ολιστικά, μεταφέροντας την μακρά πείρα και τεχνογνωσία της ιταλικής ΕΝΙ και στον εμπορικό τομέα όπως είπε ο Διευθυντής Μάρκετινγκ της Εταιρείας κ. Μάνος Εξαρχουλάκος , τονίζοντας ότι η Εταιρεία είναι ο πρώτος εναλλακτικός πάροχος, σε φυσικό αέριο και ρεύμα, ανά την Ελλάδα και όπου υπάρχει βεβαίως υπάρχει δίκτυο.

Η Εταιρεία προτείνει στον καταναλωτή το προϊόν dual energy και ένα πρόγραμμα που εξασφαλίζει στον πελάτη σταθερά κόστη ανά μήνα, για ρεύμα και φυσικό αέριο, έκπτωση συνέπειας αλλά και τεχνική υποστήριξη σε νοικοκυριά, σε συνεργασία με την AXA ασφαλιστική.

Τη συνδυαστική προσφορά ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου έχει επιλέξει και η ΕLPEDISON, η Εταιρεία στην οποία έχει συμμετοχή η ιταλική EDISON και ο όμιλος των ΕΛΠΕ. Όπως είπε ο εμπορικός διευθυντής της ELPEDISON κ. Στάθης Βωβός η εταιρεία έχει ως σήμερα επενδύσει περί το μισό δισεκατομμύριο και έχει δύο εργοστάσια παραγωγής ενέργειας, το ένα από αυτά στη Θεσσαλονίκη. Από το 2010, δραστηριοποιείται στη λιανική ρεύματος, έχει πλέον κάνει την είσοδό της και στο φυσικό αέριο, ενώ προωθεί το «Energy Monitoring» για την παρακολούθηση και κατανάλωση ενέργειας από τους επιχειρησιακούς της πελάτες.

Το CNG κατά 50% φθηνότερο για τον καταναλωτή

Η ελληνική αγορά θα πρέπει να αξιοποιήσει το CNG σαν εναλλακτικό καύσιμο αυτοκίνησης, ένα καύσιμο ασφαλές και τουλάχιστον οικονομικότερο κατά 50% από τα άλλα καύσιμα κίνησης, τόνισε ο Διευθυντής Ενέργειας του ομίλου Σαμαράς & Συνεργάτες κ. Παπαδόπουλος, λέγοντας ότι είναι αδιανόητο η Ελλάδα να έχει μόλις 13 πρατήρια CNG, όταν στη Βουλγαρία, μία χώρα μικρότερη από την Ελλάδα, υπάρχουν 112 πρατήρια.

Εκτιμά ο ομιλητής ότι η αγορά θα τονωθεί με την έκδοση της ΚΥΑ που αναμένεται για τη λειτουργία πρατηρίων CNG, ενώ πιθανώς εντός του 2018 θα εκδοθεί μία ακόμη Υπουργική Απόφαση , για το LNG, δηλαδή το υγροποιημένο αέριο, για την κατανάλωσή του στην αυτοκίνηση.

Στο μέλλον, θα πρέπει να ξεχάσουμε τα «βενζινάδικα» γιατί θα μετατραπούν σε ολοκληρωμένα πρατήρια παροχής ενέργειας για την αυτοκίνηση, κάτι που συνεπάγεται σημαντικές επενδύσεις, διαφοροποίηση και αλλαγή του προφίλ του κλάδου.

Ενόσω η Αγορά περιμένει υπουργεία και Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να προχωρήσουν στα αναμενόμενα θεσμικά βήματα, οι επιχειρήσεις επενδύουν στο CNG, όπως συμβαίνει με την PROMETHAN που έχει κατασκευάσει τον πρώτο σταθμό συμπιεσμένου φυσικού αερίου στη Σίνδο, στους επόμενους μήνες ολοκληρώνει το πρατήριό της στα Τρίκαλα ενώ στις αρχές του 2019 θα κατασκευάσει δύο πρατήρια, σε Αττική και Ροδόπη.

Όπως είπε ο εκπρόσωπος της Εταιρείας κ. Στ. Μούντελος, το CNG, είναι έως και 60% φθηνότερο από το πετρέλαιο αλλά γίνεται ακόμη ανταγωνιστικότερο γιατί η καθαρή καύση που εξασφαλίζει συνεπάγεται χαμηλά έξοδα συντήρησης των καυστήρων, ενώ παράλληλα έχει υψηλότερη θερμιδική απόδοση.

Έτοιμη να εφοδιάσει την αγορά είναι και ο άλλος διανομέας που συνεργάζεται με την ΕΔΑ ΘΕΣΣ, η CNG THESSALY. Όπως είπε ο κ. Θανάσης Θεοδωρόπουλος, η εταιρεία είναι η πρώτη που δημιούργησε κέντρο συμπίεσης Φ/Α και έχει ήδη εκπονήσει το επιχειρησιακό της πλάνο για την περίοδο 2018-2023, το οποίο προβλέπει διάθεση έως και 35 εκατ κ.μ. και κέρδη της τάξης των 15 εκατομμυρίων. Η εταιρεία είναι έτοιμη να εφοδιάσει περιοχές εκτός Θεσσαλίας, όπως Καστοριά, Άρτα, Φλώρινα, εξυπηρετώντας βιομηχανικές συγκεντρώσεις, αγροτικές εγκαταστάσεις, δημόσια κτίρια, αλλά και την αυτοκίνηση.