Skip to main content

Χρονοδιαγράμματα έργων: Τα πιο αστεία ραντεβού στη Θεσσαλονίκη

Τα «τσαπατσούλικα» χρονοδιαγράμματα των έργων και το παράδειγμα των ανισόπεδων κόμβων της δυτικής περιφερειακής οδού. Γράφει ο Τάσος Τασιούλας.
Τα χρονοδιαγράμματα στα έργα της Θεσσαλονίκης είναι η πιο αστεία περίπτωση… ραντεβού. Αφού φτάσαμε στο σημείο όταν ολοκληρώνεται ένα έργο εντός του χρόνου περαίωσης, που προβλέπεται στη σύμβαση, να πανηγυρίζουμε λες και πετύχαμε το ακατόρθωτο. Δυστυχώς, ακόμη και σήμερα, ύστερα από τόσες και τόσες ασυνέπειες παραμένουμε αδιόρθωτοι, στο ίδιο έργο θεατές.
 
Αφήνω τα λεγόμενα έργα πνοής (τρομάρα μας) και πιάνομαι με ένα καινούργιο έργο, ώριμο, με διασφαλισμένη χρηματοδότηση, με όλες τις μελέτες, ευρύτατη κοινωνική συναίνεση και με τις εταιρίες που έχουν αναλάβει να το υλοποιήσουν να είναι σοβαρές.
 
Οι ανισόπεδοι κόμβοι στο δυτικό τμήμα της εσωτερικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, που προβλήθηκαν ως ένα από τα σημαντικότερα (και αξίζουν να είναι) έργα οδικής υποδομής στη δυτική πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος, κινδυνεύουν να καθυστερήσουν να παραδοθούν. Καθυστέρηση, που μπορεί να φτάσει και στον ένα χρόνο από τη συμβατική ημερομηνία περαίωσης.
 
Μετρήστε από τον Αύγουστο του 2013 που υπογράφηκε η σύμβαση 28 μήνες. Το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2015. Άντε στις αρχές του 2016. Σήμερα, στελέχη των εργολάβων το βλέπουν να κυκλοφορείται γύρω στα τέλη του επόμενου έτους και βλέπουμε.
 
Από τα εργοτάξια δουλεύει σήμερα μόνον ο κόμβος της Ευκαρπίας, όπως μαθαίνω. Το πρόβλημα αυτή τη φορά είναι στη μετακίνηση των δικτύων των οργανισμών κοινής ωφέλειας. Και για να γίνω πιο συγκεκριμένος, οι πληροφορίες αναφέρουν πως η ΕΥΑΘ και η ΔΕΗ έχουν «φρενάρει» το όλο έργο.
 
Η μεν ΕΥΑΘ έχει σταματήσει τη μετακίνηση των δικτύων και στις δυο εργολαβίες (η μια ξεχωρίζει γιατί αφορά στη διπλή γέφυρα του κόμβου στη συμβολή με την οδό Λαγκαδά), επειδή προέκυψε ένα κόστος συνολικά 1,9 εκατομμυρίων ευρώ… Εντελώς ξαφνικά;
 
Η δε ΔΕΗ έχει τα χρήματα για τη μετακίνηση των δυο πυλώνων της στην περίφημη διπλή γέφυρα ύψους 14 μέτρων, αλλά τη… δυσκολεύει ο δήμος Κορδελιού Ευόσμου.
 
Το κόστος της μετακίνησης των δικτύων της ΕΥΑΘ είναι 1,9 εκ. ευρώ και αφορά σε όλους τους κόμβους που ανισοπεδοποιούνται, περιλαμβανομένης και της γέφυρας. Μαθαίνω ότι το έργο της μετακίνησης θα δημοπρατηθεί τους επόμενους μήνες και θα απαιτηθούν και τρεις έως τέσσερις μήνες για να ολοκληρωθούν οι εργασίες. Οπότε οι εργολάβοι που κατασκευάζουν τους κόμβους θα πρέπει με κάποιο τρόπο να επισπεύσουν τις δικές τους εργασίες ή να κάνουν… μαγικά για να απορροφήσουν την καθυστέρηση.
 
Στην περίπτωση της ΔΕΗ, ενώ κατασκευάζεται ο ένας φορέας της γέφυρας απαιτήθηκε η μετακίνηση δυο πυλώνων για να κατασκευαστεί και ο δεύτερος. Δεν το ανακάλυψαν σήμερα. Αντιθέτως, πριν από ένα χρόνο εγκρίθηκε και ο σχετικός προϋπολογισμός για να γίνει αυτή η μετακίνηση.
 
Ξαφνικά όμως προέκυψε θέμα τελών διέλευσης από το δήμο Κορδελιού Ευόσμου και κάπως έτσι προέκυψε η διακοπή των εργασιών και η νέα καθυστέρηση. Εδώ και δυο μήνες έχουν σταματήσει οι εργασίες σε αυτό το κομμάτι κι ενώ η γέφυρα για να κατασκευαστεί στο σύνολό της απαιτεί χρονικό διάστημα περίπου δύο ετών. Αποτέλεσμα είναι να εκτελούνται σήμερα εργασίες μόνο στον κόμβο της Ευκαρπίας και οι αρμόδιοι να υπολογίζουν πως το έργο θα παραδοθεί με καθυστέρηση ενός χρόνου.
 
Μακάρι να γίνουν ενέργειες ώστε να μην υπάρξει τόσο μεγάλη καθυστέρηση, αλλά με τα ευχολόγια δε γίνεται δουλειά.
 
Η ταλαιπωρία που υφίσταται ο κόσμος που περνάει από εκείνη την περιοχή είναι πολύ μεγάλη και σήμερα είναι ανεκτή από όλους, διότι όλοι γνωρίζουν πως με το συγκεκριμένο έργο η περιοχή θα αναβαθμιστεί και θα ανακουφιστεί από τα προβλήματα του πρόχειρου ή παρωχημένου πια τρόπου κατασκευής της εσωτερικής περιφερειακής οδού. Οπότε όλοι είναι (και το απέδειξαν) διατεθειμένοι να την υποστούν. Για πόσο όμως;
 
Κάπως έτσι τα σημαντικά έργα υποδομής χάνουν την αξία τους τελικά και απομυθοποιούνται στη συνείδηση των πολιτών. Πρέπει δηλαδή να βγαίνει το λάδι του κόσμου κάθε φορά που γίνεται ένα έργο, μέχρι να απολαύσει τα οφέλη του;
 
Στη νέα προγραμματική περίοδο 2014 – 2020 (όταν ξεκινήσει…) οι αρμόδιοι θα πρέπει να συμφωνήσουν πρωτίστως σε ένα ζήτημα: ότι πλέον θα γίνονται καταλογισμοί για τις όποιες καθυστερήσεις και δε θα χωρούν δικαιολογίες. Αυτό σημαίνει πρωτίστως ότι η προετοιμασία κάθε έργου θα είναι η απαιτούμενη.
Αν υπάρξει καθυστέρηση για κάτι έκτακτο, τότε να φροντίσουν να είναι πραγματικά έκτακτο κι όχι άλλη μια «τσαπατσουλιά», από αυτές στις οποίες μας έχουν συνηθίσει.