Skip to main content

Βενιζέλος: Να περάσει η παραοικονομία στην πραγματική οικονομία

Αποκλειστική συνέντευξη στη voria.gr. Μιλά για το δημόσιο χρέος, την οικονομία αλλά και τους ανείσπρακτους φόρους τους οποίους «κανείς δεν ισχυρίστηκε ότι μπορεί α εισπραχθούν».
Κανείς δεν ισχυρίστρηκε ότι οι ανείσπρακτοι φόροι 31 δισ. ευρώ μπορούν να εισπραχθούν, τονίζει ο Ευάγγελος Βενιζέλος σε αποκλειστική συνέντευξη του στη voria.gr. Αναλύοντας τις θέσεις του για την οικονομία, κάνει λόγο για άλλου τύπου οργάνωση των εισπρακτικών μηχανισμών, για ανάγκη εισόδου στην πραγματική οικονομία της παραοικονομίας, ενώ για το δημόσιο χρέος σημειώνει ότι  το πλέγμα μέτρων για την αντιμετώπισή του δεν χρειάζεται να πάρει τη μορφή ενός προγράμματος διετούς ήτριετούς διάρκειας, γιατί αυτό αφορά κυρίως το στοιχείο τουδημοσιονομικού ελλείμματος και όχι του χρέους.
Το κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:

Σε συνέντευξή σας κάνατε λόγο για «εθνικής συμφωνίας φορολογικής εμπιστοσύνης, ειλικρίνειας και δικαιοσύνης».  Πρακτικά, όμως, δεν ακούσαμε ούτε από τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ το πώς θα καταστεί δυνατή η είσπραξη των ανείσπρακτων φόρων 31 δισεκατ. ευρώ, που ευαγγελίζεται προεκλογικά το ΠΑΣΟΚ.


Κανείς δεν ισχυρίστηκε ότι είναι δυνατόν να εισπραχθούν όλες οι βεβαιωμένες ανείσπραχτες φορολογικές υποχρεώσεις που ανέρχονται σε 31 δις Ευρώ. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνονται οφειλές επιχειρήσεων που έχουν  πτωχεύσει ή έχουν διακόψει τη λειτουργία τους, οφειλές δημοσίων  νομικών προσώπων,περιλαμβάνονται πρόστιμα και προσαυξήσεις εναντίον των οποίων έχουν ασκηθεί ένδικα βοηθήματα κ.ο.κ. Έχει όμως μεγάλη σημασία να αυξήσουμε στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό το ποσοστό που μπορεί να εισπραχθεί. Αυτό προϋποθέτει μία διαφορετικού τύπου οργάνωση αρμοδίων υπηρεσιών, άλλου τύπου διασταυρώσεις, αξιοποίηση των πληροφορικών συστημάτων και βεβαίως τις αναγκαίες αλλαγές στη νομοθεσία ώστε να νιώσουν οι φορολογούμενοι ότι κινούνται  μέσα σ’ ένα πλαίσιο ασφάλειας, διαφάνειας και εμπιστοσύνης σε σχέση με το κράτος. Αυτό που έχει σημασία για την εθνική συμφωνία φορολογικής εμπιστοσύνης, ειλικρίνειας και δικαιοσύνης είναι κυρίως το μέλλον. Αυτή η συμφωνία που πρέπει να γίνει ανά κλάδο και ανά περιοχή θα μας επιτρέψει πραγματικά να εντοπίσουμε και να φορολογήσουμε όλη την ύλη. Το μεγάλο πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας είναι η σύγκρουση τυπικών και άτυπων στοιχείων, η σύγκρουση μεταξύ οικονομίας και παραοικονομίας. Πρέπει βεβαίως να λάβουμε υπόψη ότι υπάρχουν, και λόγω του όγκου της παραοικονομίας, πραγματικά εισοδήματα που πρέπει να τα διατηρήσουμε και να τα εξασφαλίσουμε καθιστώντας τα όμως διαφανή και νόμιμα και ως εκ τούτου να τα φορολογήσουμε με έναν  τρόπο που δε θα μειώσει τον όγκο της ελληνικής οικονομίας και την οικονομική δραστηριότητα, αλλά θα επιτρέψει σε όλους να καταλάβουν ότι είναι ασφαλέστερο και συμφερότερο για αυτούς να κινούνται στο χώρο της νομιμότητας.

Τα μηνύματα που φτάνουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση προειδοποιούν ότι όποιο κόμμα και αν εκλεγεί στην κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να λάβει σκληρά μέτρα. Τι περιθώρια διαπραγμάτευσης υπάρχουν;
Είναι απολύτως επείγον και επιτακτικό να ανακτήσει η χώρα τη διεθνή της αξιοπιστία αλλά και την αξιοπιστία της στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό μπορεί να ξεκινήσει με την κατάθεση ήδη στις 14 Οκτωβρίου, όπως επιβάλλει το Σύνταγμα ενός αξιόπιστου προσχεδίου προϋπολογισμού που θα δείχνει ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε ταυτοχρόνως και τα συγκυριακά προβλήματα της κρίσης αλλά και τα μεγάλα διαρθρωτικά και μακροχρόνια προβλήματα της ελληνικής οικονομίας. Αρχής γενομένης από την ανάγκη να αντιστραφεί η τάση του δημοσίου χρέους, να καταστεί από αυξητική, πτωτική και αυτό μπορεί να επιτευχθεί εάν αρχίσουν να σχηματίζονται κάθε χρόνο μικρά, πρωτογενή πλεονάσματα. Αυτό δε, δεν χρειάζεται να πάρει τη μορφή ενός προγράμματος διετούς ή τριετούς διάρκειας, γιατί αυτό αφορά κυρίως το στοιχείο του δημοσιονομικού ελλείμματος και όχι του χρέους. Στο χρέος θα μπορούσε ένα τέτοιο πρόγραμμα, εφόσον έχει στοιχεία αξιοπιστίας και αποτελεσματικότητας, να έχει μεσοπρόθεσμη διάρκεια. Να λάβουμε δε υπόψη ότι ο μέσος όρος του δημοσίου χρέους των κρατών-μελών της ζώνης του ευρώ έχει εκτιναχθεί στο 85% του ΑΕΠ αντί για το 60% που είναι ο δείκτης του συμφώνου σταθερότητας.

Οι Θεσσαλονικείς έχουν πολλά παράπονα ότι οι κυβερνήσεις της Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ  στο παρελθόν τους ξέχασαν. Με ποιες τακτικές κινήσεις μπορείτε  να κάνετε την πόλη ανθρώπινη και να της δώσετε  αναπτυξιακή ώθηση;

Το πρόβλημα της Θεσσαλονίκης δεν είναι τακτικές κινήσεις ή επιμέρους μέτρα ή κάποια δέσμη δημοσίων έργων. Η επέτειος των 100 ετών από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης το 2012 πρέπει να είναι η ευκαιρία για τη δεύτερη απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης. Για την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης από τον ζυγό ενός συγκεντρωτικού, αθηνοκεντρικού κράτους. Και η πρώτη θεσμική προϋπόθεση για αυτό είναι να αξιοποιηθεί η περιφερειακή αυτοδιοίκηση η οποία, για τα δεδομένα της Θεσσαλονίκης, μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης, ως μέθοδος προκειμένου να κινητοποιηθούν, να συνεργαστούν και να αναλάβουν τις ευθύνες τους όλες οι παραγωγικές, κοινωνικές, πολιτιστικές, διανοητικές δυνάμεις της Θεσσαλονίκης. Αυτό που χρειάζεται η Θεσσαλονίκη είναι ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, είναι μία νέα αυτοπεποίθηση της πόλης γύρω από έναν πολύ μεγάλο στόχο. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να αξιοποιηθούν στο έπακρο όλοι οι θεσμοί που λειτουργούν εμβληματικά όπως η ΔΕΘ, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το ΤΕΙ, τα μεγάλα ερευνητικά κέντρα όπως το ΕΚΕΤΑ, οι φορείς της καινοτομίας, ο επιχειρηματικός κόσμος, ο κόσμος της εργασίας κοκ.
Η Θεσσαλονίκη συνεπώς χρειάζεται να νοιώσει χειραφετημένη, απελευθερωμένη και κυρία του μέλλοντός της.