Skip to main content

Η κρίσιμη μέρα για τον ΟΑΣΘ στο Συμβούλιο της Επικρατείας

Συζητείται στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας η προσφυγή των πρώην μετόχων κατά της συνταγματικότητας του 4482/2017.

Του Νίκου Ηλιάδη

Εξαιρετικά κρίσιμη είναι η αυριανή μέρα για τον ΟΑΣΘ καθώς συνεκδικάζονται ενώπιον της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας οι προσφυγές τις οποίες κατέθεσαν συνολικά 399 πρώην μέτοχοι του Οργανισμού με τις οποίες ζητούν να κηρυχθεί αντισυνταγματικός ο νόμος 4482/2017 με τον οποίο ο ΟΑΣΘ περιήλθε στο δημόσιο.

Σύμφωνα με τον Διονύση Καραλή, έναν εκ των νομικών εκπροσώπων των πρώην μετόχων, η αυριανή διαδικασία προβλέπει την ανάγνωση της έκθεσης των δύο εισηγητών του ΣτΕ (Μάζος, Πικραμένος) η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες είναι 15σελιδη και δεν καταλήγει σε συγκεκριμένη πρόταση περί αποδοχής ή όχι της προσφυγής των πρώην μετόχων. Αυτό συμβαίνει επειδή η διαδικασία στο ΣτΕ έχει πλέον αλλάξει και η εισήγηση – πρόταση του εισηγητή αντικαταστάθηκε από έκθεση στην οποία αναλύονται όλα τα προς εκδίκαση ζητήματα.

Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η παρουσίαση των επιχειρημάτων από τους νομικούς παραστάτες των δύο πλευρών, δηλαδή από το ελληνικό δημόσιο και τους πρώην μετόχους του ΟΑΣΘ. Μετά την ολοκλήρωση της αυριανής ακρόασης θα δοθεί προθεσμία στις δύο πλευρές να καταθέσουν τα υπομνήματά τους και στη συνέχεια ο πρόεδρος του ΣτΕ Νίκος Σακελλαρίου θα καθορίσει τις ημερομηνίες των διασκέψεων της Ολομέλειας προκειμένου να συζητηθούν οι προσφυγές και να εκδοθεί η απόφαση. Το πότε ακριβώς θα υπάρξει η τελική απόφαση του ΣτΕ είναι δύσκολο να εκτιμηθεί, πάντως, σύμφωνα με όσα συνηθίζονται σε αυτές τις περιπτώσεις, αυτή αναμένεται να καθυστερήσει κάποιους μήνες.

Με πούλμαν στην Αθήνα

Στο μεταξύ δεκάδες μέτοχοι πρόκειται να μεταβούν στην Αθήνα προκειμένου να παραστούν στην εκδίκαση των προσφυγών. Σύμφωνα με την εκπρόσωπο του νεοσύστατου σωματείου «Συνεργασία μετόχων ΟΑΣΘ», δικηγόρο Κατερίνα Γκράτσιου, οι πρώην μέτοχοι θα κάνουν παράσταση διαμαρτυρίας με πανό και πλακάτ έξω από την αίθουσα της Ολομέλειας του ΣτΕ ενώ έχουν ζητήσει να παραστεί εντός της αιθούσης μια 15μελης αντιπροσωπεία τους.

Σύμφωνα με τον Ανέστη Πολυχρονίδη, εκπρόσωπο του ίδιου σωματείου οι μέτοχοι θα κατέβουν στην Αθήνα με ένα ή δύο λεωφορεία τα οποία θα ξεκινήσουν από την Θεσσαλονίκη το βράδυ της Πέμπτης.

Οι βασικοί λόγοι της προσφυγής

Σύμφωνα με τον νομικό Πάνο Λαζαράτο, ο οποίος εκπροσωπεί τους πρώην μετόχους, οι κυριότεροι λόγοι τους οποίους θα επικαλεστούν αύριο οι προσφεύγοντες κατά της συνταγματικότητα του νόμου 4482/2017 είναι οι εξής:

1. Από τους πρώην μετόχους αφαιρέθηκε η μετοχική ιδιότητα (απαλλοτριώθηκαν οι μετοχές τους) χωρίς να τους καταβληθεί αποζημίωση η οποία πιθανολογείται ότι θα καταβληθεί κάποια στιγμή στο μέλλον.
2. Στο νόμο δεν έχουν συμπεριληφθεί όλα τα στοιχεία του ενεργητικού του ιδιωτικού ΟΑΣΘ, γεγονός που θα επηρεάσει το ύψος της αποζημίωσης, εφόσον τελικά ο νόμος κριθεί συνταγματικός και προχωρήσει η εκκαθάριση.
3. Από τη διαδικασία της εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ έχουν αποκλειστεί παντελώς οι πρώην μέτοχοι, καθώς στο νέο, διορισμένο δ.σ. του Οργανισμού δεν μετέχει κανείς εκπρόσωπός τους.

Σύμφωνα με τον κ. Λαζαράτο «το κρίσιμο είναι να περάσει το παραδεκτό της προσφυγής. Εάν γίνει αυτό εν συνεχεία οι δικαστές θα έχουν πολύ σημαντικό έργο καθώς είναι η πρώτη φορά που θα καλούνται να αποφανθούν επί μιας κρατικοποίησης εταιρείας όπως ο ΟΑΣΘ».

Διακήρυξη για τον εκκαθαριστή

Μετά τη χθεσινή απόφαση του τμήματος Αναστολών του ΣτΕ (δείτε εδώ) με την οποία απέρριψε τα ασφαλιστικά μέτρα τα οποία είχαν καταθέσει πρώην μέτοχοι ζητώντας να σταματήσει προσωρινά η διαδικασία της εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ, προχωρά κανονικά ο διαγωνισμός για την επιλογή αναδόχου εκκαθαριστή.

Με απόφαση η οποία φέρει την υπογραφή του γενικού γραμματέα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Αθανάσιου Βούρδα και εκδόθηκε στις 24 Ιανουαρίου δημοσιοποιήθηκε «Διακήρυξη συνοπτικού διαγωνισμού, με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά (βέλτιστη σχέση ποιότητας - τιμής), για την επιλογή εξειδικευμένου αναδόχου, ο οποίος θα προβεί στην αναλυτική απογραφή και αποτίμηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας (αποσβεσθείσα και αναπόσβεστη) του ΟΑΣΘ».

Σύμφωνα με την 61 σελίδων Διακήρυξη (δείτε εδώ), αναθέτουσα αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η δαπάνη ανέρχεται σε 74.400 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Οι ενδιαφερόμενοι έχουν προθεσμία να καταθέσουν τις προσφορές τους έως την προσεχή Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου.

Την εν λόγω Διακήρυξη ενδέχεται να την προσβάλουν οι πρώην μέτοχοι καθώς, σύμφωνα με τον κ. Λαζαράτο, αναθέτουσα αρχή θα έπρεπε να είναι ο ΟΑΣΘ και όχι το υπουργείο Μεταφορών. Επιπλέον, η Διακήρυξη εκδόθηκε μια εβδομάδα πριν από την έκδοση της απόφασης του τμήματος Αναστολών του ΣτΕ.