Skip to main content

Αβραμόπουλος: Το δάνειο να μην υποθηκεύσει το μέλλον του Δήμου

Η θέση του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου Παν. Αβραμόπουλου για τη χορήγηση δανείου ύψους ευρώ 37,5 εκατ. από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Με μια δισέλιδη ανακοίνωση ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Παναγιώτης Αβραμόπουλος πήρε θέση για το θέμα της χορήγησης του δανείου ύψους 37.5 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ, το οποίο προκάλεσε τριβές ακόμα και στο εσωτερικό της παράταξης.

Ο κ. Αβραμόπουλος σε μια διπλωματική τοποθέτηση ουσιαστικά, τάσσεται υπέρ της δανειοδότησης, με την προϋπόθεση, όμως, να αντιμετωπιστεί με γνώση και υπευθυνότητα.
Μάλιστα στην ανακοίνωσή του ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου χαρακτηρίζει «ευπρόσδεκτη» τη χορήγηση του δανείου, εφ’ όσον όμως «πληρούνται κανόνες και προϋποθέσεις που δεν θα οδηγούν σε νέα υπερχρέωση και θα συμβάλλουν σε ένα νέο τοπικό αναπτυξιακό πρότυπο». Ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου ζητά να εξεταστούν ενδελεχώς και σε βάθος χρόνου όλα τα στοιχεία για τη λήψη του δανείου.

Επίσης, ζητά την άμεση παρουσίαση συγκεκριμένων τομέων, δράσεων και έργων στα οποία θα κατευθυνθούν τα χρήματα του δανείου.

Αναλυτικά η θέση του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου Παναγιώτη Αβραμόπουλου, με αφορμή τον διάλογο που έχει ξεκινήσει και την εισαγωγή, από τη Διοίκηση του Δήμου, του θέματος  στην Οικονομική Επιτροπή του Δήμου:

Έχω εκφράσει, εντός των οργάνων Διοίκησης του Δήμου και στη δημοτική ομάδα της παράταξης «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη», τη θέση μου για τη λήψη του δανείου από την Ε.Τ.Επ..

Διατυπώνω τη θέση μου αυτή και γραπτώς, ώστε να μην υπάρχουν παρερμηνείες -ηθελημένες ή μη- εν όψει και της ενδεχόμενης εισαγωγής της πρότασης για τη συνομολόγηση του δανείου μεταξύ του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Ε.Τ.Επ. στα συλλογικά όργανα Διοίκησης του Δήμου, δηλαδή στο Δημοτικό Συμβούλιο και την Οικονομική Επιτροπή.

Συγκεκριμένα και συνοπτικά παραθέτω τα εξής:

1.    Η πρωτοφανής οικονομική ύφεση και η κρίση χρέους στη χώρα μας έχουν επιδράσει καταλυτικά στις μεγάλες δημόσιες επενδύσεις αλλά και στις κεφαλαιουχικές δαπάνες της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Η εξάρτηση από τον κρατικό προϋπολογισμό επέφερε, λόγω της ανάγκης για δημοσιονομική πειθαρχία και περιορισμό του χρέους, μεγάλη μείωση των επιχορηγήσεων από τον κρατικό προϋπολογισμό προς τους Δήμους.
Οι επενδύσεις κεφαλαίου, όμως, εκ μέρους της τοπικής αυτοδιοίκησης, ως συμβολή στην τοπική ανάπτυξη και στην ανάκαμψη της χώρας είναι σημαντική.
Η κύρια πηγή χρηματοδότησης, η οποία διατηρήθηκε και συμβάλλει ως τώρα στα διάφορα επενδυτικά προγράμματα, προέρχεται κυρίως από τις μεταβιβάσεις πόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης –κοινώς τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα.
Για αυτούς τους λόγους, η συνομολόγηση δανείων με πιστωτικούς οργανισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα οποία θα αξιοποιηθούν προς όφελος της ανάπτυξης στη χώρα μας μέσω των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι ευπρόσδεκτη, εφ’ όσον όμως πληρούνται κανόνες και προϋποθέσεις που δεν θα οδηγούν σε νέα υπερχρέωση και θα συμβάλλουν σε ένα νέο τοπικό αναπτυξιακό πρότυπο.

2.    Στην περίπτωση του Δήμου Θεσσαλονίκης, η λήψη ενός δανείου όπως αυτό των ευρώ 37,5 εκατομμυρίων από την Ε.Τ.Επ. πρέπει να αντιμετωπιστεί με γνώση και υπευθυνότητα. Απαιτείται, λοιπόν, να εξεταστούν ενδελεχώς και σε βάθος χρόνου:
α.  Οι ενδεχόμενες αδυναμίες στην εκτέλεση του προϋπολογισμού του Δήμου λόγω της μείωσης της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών, δεδομένου ότι η υπερφορολόγηση για την αντιμετώπιση των δημοσιονομικών προβλημάτων έχει επιφέρει αδυναμία εκπλήρωσης των υποχρεώσεων αυτών από ευρύτερα κοινωνικά στρώματα.
β. Η αποπληρωμή των χρεών του Δήμου προς
- το Δημόσιο,
- Οργανισμούς του Δημοσίου,
- προμηθευτές,
η καταβολή αποζημιώσεων για απαλλοτριώσεις καθώς και  
οι προβλέψεις για το μισθολογικό κόστος του ανθρώπινου δυναμικού.   
γ. Οι δαπάνες που θα απαιτηθούν για το λειτουργικό κόστος των επενδυτικών προγραμμάτων και των έργων που θα επιλεγούν ώστε να μην καταντήσουν άχρηστα «κουφάρια». Τα παραδείγματα των εκτεταμένων πεζοδρομήσεων οι οποίες πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία δέκα χρόνια και ήδη απαιτούν τεράστια κονδύλια για την αποκατάστασή τους αρκούν.
δ. Η ανάγκη για τη μείωση των Δημοτικών Τελών ως μέσο ανακούφισης των πληττομένων από την οικονομική κρίση, τις πολιτικές λιτότητας και την ανεργία πολιτών.
στ. Η πειστική απάντηση, με αδιάσειστα οικονομικά στοιχεία, ότι η λήψη ενός τέτοιου δανείου δεν θα υποθηκεύσει το μέλλον του Δήμου και δεν θα τον οδηγήσει σε αδυναμία ταμειακής ρευστότητας και, εν τέλει, σε στάση πληρωμών.
Η εμπειρία που έχει αποκτηθεί από την «αξιοποίηση» δανείων τα οποία έχουν ληφθεί κατά το παρελθόν και τα οποία ακόμη –αλλά και για πολλά χρόνια- αποπληρώνει ο Δήμος δημιουργεί αρνητικά ανακλαστικά.

3.    Η πιστοληπτική ικανότητα του Δήμου και οι ευνοϊκοί όροι για τη σύναψη του δανείου αποτελούν σημαντικούς αλλά όχι μοναδικούς παράγοντες ώστε να βαρύνουν αυτοί μόνοι στην απόφαση για τη λήψη του δανείου.

Σημαντική προϋπόθεση είναι η στήριξη της τοπικής ανάπτυξης στη βάση, όμως, ενός ολοκληρωμένου σχεδίου, με αποσαφηνισμένους τους τομείς, τις δράσεις και τα έργα στα οποία θα κατευθυνθούν οι επενδυτικοί πόροι που θα εξασφαλιστούν μέσω του δανείου.

Πρέπει πρωτίστως να αντιμετωπιστούν τα κοινωνικά προβλήματα που δημιουργούν η ανεργία και ο κοινωνικός αποκλεισμός και να προωθηθούν έργα και παρεμβάσεις που θα ενισχύουν την πραγματική οικονομία και θα επιφέρουν ποιοτικές αλλαγές στην καθημερινή ζωή των πολιτών της Θεσσαλονίκης.
Ένας απλός κατάλογος έργων –μελετημένων ή μη- φυσικά και δεν αρκεί για τη διατύπωση καταφατικής γνώμης στη λήψη ενός τέτοιου δανείου.
Αντιθέτως, επιβάλλεται η άμεση παρουσίαση συγκεκριμένων τομέων, δράσεων και έργων ως μέρος ενός ευρύτερου στρατηγικού σχεδίου για τη Θεσσαλονίκη στο οποίο θα κατευθυνθούν τα χρήματα του δανείου.

Ταυτοχρόνως, πρέπει να αποσαφηνιστεί ποια έργα και ποιες δράσεις θα ενταχθούν στο ΣΕΣ 2014-2020 και, φυσικά, να αποσαφηνιστεί οριστικώς και τελεσιδίκως αν διατίθενται ίδιοι πόροι.

4.  Σε κάθε περίπτωση, όλα τα παραπάνω, εφ’ όσον αποσαφηνιστούν, ιεραρχηθούν και λάβουν μορφή ενιαίου κειμένου να τεθούν στη δοκιμασία μιας ευρύτερης δημόσιας διαβούλευσης σε όλες τις δημοτικές κοινότητες και στη δημοτική ενότητα Τριανδρίας, με τη συμμετοχή φυσικά των πολιτών καθώς και σε δημόσια διαβούλευση με τους κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς της Θεσσαλονίκης.

Υ.Γ.: Λόγω του περιορισμού για συνοπτική αναφορά των θέσεών μου, δεν παραθέτω έργα και δράσεις ούτε στοιχεία που αφορούν τους ισολογισμούς και τους προϋπολογισμούς του Δήμου. Εφ’ όσον χρειασθεί, θα το κάνω στα όργανα διοίκησης και στη δημοτική ομάδα της παράταξης.