Skip to main content

Αργούν απελπιστικά τα logistics center στη Θεσσαλονίκη

Ο τομέας των συνδυασμένων μεταφορών είναι καθοριστικής σημασίας για την Κεντρική Μακεδονία, καθώς μπορεί να δημιουργήσει πλούτο και θέσεις εργασίας.

Η πρόθεση της διοίκησης της Κεντρικής Αγοράς Θεσσαλονίκης (πρώην λαχαναγοράς) να δημιουργήσει ένα Θεματικό Πάρκο Τροφίμων ως εξέλιξη της σημερινής κατάστασης είναι ορθή. Άλλωστε ανάλογο σχέδιο έχει ήδη προχωρήσει –για την ακρίβεια βρίσκεται στο τελικό τους στάδιο- στην αντίστοιχη Κεντρική Αγορά της Αθήνας. Σε όλο τον σύγχρονο κόσμο οι αγορές τροφίμων είναι όσο το δυνατόν πιο διευρυμένες, ώστε οι προμήθειες να γίνονται από ένα σημείο, με ότι σημαίνει κάτι τέτοιο σε λειτουργικό επίπεδο, αλλά και σε οικονομίες κλίμακος.

Εν προκειμένω στην αγορά της Θεσσαλονίκης θα διατίθενται αγροτικά προϊόντα μέχρι πρώτης μεταποίησης. Δηλαδή συσκευασμένα όσπρια, λάδι, τυροκομικά. Η επένδυση που απαιτείται είναι γύρω στα τρία εκατ. ευρώ, μέγεθος απολύτως εφικτό για μια εταιρεία που καταγράφει κέρδη 500.000 ευρώ το χρόνο.

Ακόμη πιο ενδιαφέρουσα είναι η πρόταση για τη δημιουργία ενός κέντρου AgroLogistics στην ευρύτερη περιοχή της ΚΑΘ. Για την υλοποίηση του σχεδίου απαιτούνται περί τα 100 στρέμματα, που υπάρχουν, αλλά και 50 εκατ. ευρώ για τις υποδομές, που δεν υπάρχουν. Είναι, όμως, τόσο μεγάλη η σημασία του έργου που μπορούν –και αξίζει- να βρεθούν από το νέο ΕΣΠΑ ή απ’ όπου αλλού. Στην ανάγκη ας κληθούν ιδιώτες, ακόμη κι αν χρειαστεί να στηριχθούν από το κράτος με κάποιον τρόπο.

Διότι ένα κέντρο logistics για αγροτικά προϊόντα ταιριάζει στο αναπτυξιακό προφίλ της περιοχής, που διαθέτει πολύ δυναμικό πρωτογενή και ειδικότερα αγροδιατροφικό τομέα, ενώ παράλληλα αποτελεί κόμβο μεταφορών και διαμετακόμισης προϊόντων. Εκείνο που εμφανώς απουσιάζει είναι οι υποδομές logistics, στις οποίες το μεν κράτος αποφεύγει να επενδύσει, οι δε ιδιώτες είναι συγκρατημένοι έως διστακτικοί.

Η περιοχή της Θεσσαλονίκης διαθέτει οργανωμένες επιχειρήσεις logistics, αλλά το αντικείμενο στο συγκεκριμένο τομέα μπορεί να είναι πολύ περισσότερο και πολύ πιο αποδοτικό. Άλλωστε η ύπαρξη και λειτουργία του λιμανιού επιβάλλει τη δημιουργία logistics centers, εάν τουλάχιστον κάποιος πιστεύει στα σοβαρά στην αναβάθμιση του ρόλου της ΟΛΘ ΑΕ στην αναπτυξιακή διαδικασία της Κεντρικής Μακεδονίας.

Η σημασία των logistic centers αποδεικνύεται εξ’ αντανακλάσεως και από τις επενδύσεις που έχουν γίνει στο συγκεκριμένο πεδίο στην Τουρκία. Από τα δυτικά της χώρας, δηλαδή από τα παράλια της Μικράς Ασίας, μέχρι τα ανατολικά της σύνορα στα βάθη της Ασίας υπάρχουν τουλάχιστον 100 μεγάλα, οργανωμένα logistic centers, τα οποία εξυπηρετούν το εμπόριο ανάμεσα στην Ασία και την Ευρώπη. Με αυτό τον τρόπο ο ρόλος της Τουρκίας γίνεται κομβικός στο νέο δρόμο του μεταξιού, κάτι που μόνο εν μέρει δικαιολογείται από τη γεωγραφική της θέση.

Σε αντίθεση με την Ελλάδα που με τις επιλογές και τη συμπεριφορά της υπονομεύει –στην καλύτερη περίπτωση δεν αξιοποιεί- τα γεωστρατηγικά πλεονεκτήματα της θέσης της ανάμεσα στη Δύση και την Ανατολή, το Βορρά και το Νότο.

Για τη Βόρεια Ελλάδα και ειδικότερα για την Κεντρική Μακεδονία, ο τομέας των μεταφορών -και πολύ περισσότερο των συνδυασμένων μεταφορών- είναι καθοριστικής σημασίας. Μπορεί να δημιουργήσει πλούτο και θέσεις εργασίας, ενώ τηρουμένων των αναλογιών οι επενδύσεις που απαιτούνται δεν είναι ούτε μεγάλες σε οικονομικό επίπεδο, ούτε βαριές, ούτε χρονοβόρες. Μόνο μεγάλες εκτάσεις σε συγκεκριμένα σημεία, οι οποίες με τον ένα ή τον άλλο τρόπο βρίσκονται υπό τον έλεγχο του δημοσίου.

Επομένως οι επενδύσεις αυτές μπορούν να δρομολογηθούν άμεσα, ώστε να αποδώσουν γρήγορα. Σε αυτό τον χορό των επενδύσεων logistics στη Θεσσαλονίκη βρίσκονται εδώ και χρόνια –προς το παρόν στα λόγια- τόσο ο όμιλος του ΟΣΕ, όσο και το λιμάνι, εσχάτως και η ΚΑΘ. Αλλά και ιδιώτες, οι οποίοι περιμένουν την αποσαφήνιση των προθέσεων του δημοσίου. Μήπως έφτασε η ώρα να προχωρήσουν;