Skip to main content

Αποκάλυψη: Οι δραματικές επιστολές του ΟΑΣΘ προς την κυβέρνηση

Όλες οι επιστολές σε Τσίπρα, Τσακαλώτο, Σπίρτζη - Λύστε τα προβλήματα γιατί σε δύο μήνες καταρρέουμε, προειδοποιεί ο Χρήστος Στεφανίδης

Κρίσιμες θεωρούνται οι προσεχείς εβδομάδες για το μέλλον του ΟΑΣΘ. Συνδικάτο εργαζομένων, διοίκηση του Οργανισμού και φορείς της Θεσσαλονίκης αναμένουν την αντίδραση της κυβέρνησης μετά τις πρόσφατες κινητοποιήσεις των εργαζομένων οι οποίοι απειλούν να επανέλθουν με νέες δυναμικότερες απεργίες, πριν ή και κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Εκθέσεως. Η Voria.gr αποκαλύπτει σήμερα τη δεινή οικονομική θέση στην οποία έχει περιέλθει ο ΟΑΣΘ, όπως αυτή περιγράφεται στις δραματικές επιστολές τις οποίες απέστειλε προ ημερών η διοίκηση του Οργανισμού προς τον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς Οικονομικών και Μεταφορών. Σε αυτές διατυπώνεται η δραματική προειδοποίηση ότι εάν σε έναν δύο μήνες δεν τακτοποιηθούν οι οικονομικές εκκρεμότητες του ελληνικού δημοσίου προς τον Οργανισμό, ο ΟΑΣΘ θα καταρρεύσει!

Συγκεκριμένα, στην πρώτη από τις δύο επιστολές που απέστειλε προς τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο στις 16 Ιουνίου ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης προειδοποιεί ότι «ο ΟΑΣΘ βρίσκεται στα όρια της οικονομικής κατάρρευσης και στάσης πληρωμών».

Κατά Σπίρτζη

Σε ανάλογο ύφος είναι και η επιστολή την οποία απέστειλε ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ στις 7 Ιουλίου προς τον πρωθυπουργό. Σε αυτήν γίνεται και πάλι λόγος για τον κίνδυνο «οικονομικής κατάρρευσης» του Οργανισμού και «αδυναμία λειτουργίας του». Παράλληλα, ο κ. Στεφανίδης καταγγέλλει στον Αλέξη Τσίπρα τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη τονίζοντας ότι είναι υπεύθυνος για την αδράνεια που επιδεικνύει η κυβέρνηση στα επανειλημμένα αιτήματα του ΟΑΣΘ. Πριν από ακριβώς ένα μήνα, στις 8 Ιουλίου ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ είχε αποστείλει επιστολή και στον κ. Σπίρτζη ζητώντας να ορίσει συνάντηση με τη διοίκηση του Οργανισμού και το συνδικάτο εργαζομένων, χωρίς, ωστόσο να υπάρχει προς το παρόν απάντηση από τον αρμόδιο υπουργό.

Αιτιολογώντας τη θέση περί οικονομικού αδιεξόδου του Οργανισμού ο κ. Στεφανίδης εξηγεί ότι η δεινή οικονομική κατάσταση οφείλεται κυρίως σε τέσσερις λόγους: στα οφειλόμενα από την πολιτεία έναντι της κοινωνικής πολιτικής που ασκείται (δωρεάν μεταφορά ανέργων, ΑμΕΑ, προσωπικού σωμάτων ασφαλείας και ενόπλων δυνάμεων, μειωμένο εισιτήριο για φοιτητές-μαθητές), στις επιπτώσεις από την αύξηση του ΦΠΑ, στη μη αύξηση της τιμής του εισιτηρίου και στη σημαντική μείωση της επιβατικής κίνησης.

Ζητείται παρέμβαση Τσίπρα

Η 5σελιδη επιστολή προς τον πρωθυπουργό εστάλη στις 7 Ιουλίου με την ένδειξη «εξαιρετικώς επείγον». Σε αυτήν, μετά τις επικρίσεις που διατυπώνονται σε βάρος του κ. Σπίρτζη τονίζεται ότι ο ΟΑΣΘ έχει περιέλθει σε οικονομικό αδιέξοδο, «διότι με αποφάσεις ή και παραλείψεις του Ελληνικού Δημοσίου, στερείται από έσοδα που κατά νόμο, θα έπρεπε ήδη να έχει εισπράξει». Ως απώλειες η διοίκηση του ΟΑΣΘ θεωρεί:

1. Ποσόν αθροιστικά 13.153.757,06 ευρώ λόγω της αύξησης του ΦΠΑ, αρχικά στο 23% (από 13%) και σήμερα στο 24%.
2. Ποσόν 20 εκατ. ευρώ ετησίως λόγω της μη εφαρμογής νέας τιμολογιακής πολιτικής (αύξησης κομίστρου).
3. Ποσόν 20 εκατ. ευρώ ετησίως από την εφαρμογή κοινωνικής πολιτικής για τη δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο μεταφορά συγκεκριμένων πληθυσμιακών ομάδων.

Συμπερασματικά, αναφέρει η επιστολή προς τον κ. Τσίπρα, η ετήσια απώλεια εσόδων για τον ΟΑΣΘ υπολογίζεται σε περίπου 50 εκατ. ευρώ. Κλείνοντας την επιστολή του προς τον πρωθυπουργό ο κ. Στεφανίδης ζητά την παρέμβασή του προς του αρμόδιους υπουργούς ώστε να ικανοποιηθούν τα οικονομικά αιτήματα του Οργανισμού διαφορετικά, προειδοποιεί, οι εργαζόμενοι θα προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις (όπως και τελικά έγινε).

Οι επιστολές προς τον Ευ. Τσακαλώτο

Πριν από την επιστολή προς τον πρωθυπουργό ο κ. Στεφανίδης είχε αποστείλει δύο επιστολές προς τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο. Η πρώτη στις 16 Ιουνίου και η δεύτερη στις 27 του ίδιου μήνα. Σε αυτές παρουσιάζονται αναλυτικά οι οικονομικές απαιτήσεις του ΟΑΣΘ και ζητείται η άμεση «τακτοποίηση των εκκρεμών οικονομικών οφειλών Ελληνικού Δημοσίου προς τον ΟΑΣΘ για τις χρήσεις 2014 και 2015».

Συγκεκριμένα, ο κ. Στεφανίδης ζητά:

- Την άμεση καταβολή, το αργότερο ως τις 10 Ιουλίου, 7.827.732,71€, ποσού που αντιστοιχεί στις απώλειες του Οργανισμού λόγω της αύξησης του ΦΠΑ όσον αφορά την αντισταθμιστική καταβολή που δόθηκε στον ΟΑΣΘ.
- Την καταβολή 20.840.413,12€ άνευ ΦΠΑ ή 25.842.112,27€ περιλαμβανομένου ΦΠΑ για την παρελθούσα χρήση 2015, ποσόν που αντιστοιχεί στην κάλυψη των απωλειών εσόδων του Οργανισμού απ' την ασκούμενη κοινωνική πολιτική που του οφείλονται απ' τα αρμόδια υπουργεία (Παιδείας, Εργασίας, Εθνικής Άμυνας, Προστασίας του Πολίτη κ.ο.κ.).

Στη δεύτερη επιστολή προς τον κ. Τσακαλώτο τονίζεται ότι, συμπερασματικά ο ΟΑΣΘ έχει απώλεια εσόδων 50 εκατ. ευρώ ετησίως λόγω της μη απόδοσης των οφειλομένων για την κοινωνική πολιτική (υπολογίζονται περί τα 30 εκατ. ευρώ) και άλλα 20 εκατ. ευρώ από τις απώλειες εσόδων από τα εισιτήρια καθώς η κυβέρνηση, σε αντίθεση με τις συγκοινωνίες της Αθήνας, δεν προχώρησε σε αύξηση του κομίστρου στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Δίνοντας δραματικό τόνο στην επιστολή του προς τον υπουργό Οικονομικών ο κ. Στεφανίδης τονίζει ότι «αν δεν αντιμετωπισθούν άμεσα τα ήδη δημιουργηθέντα οικονομικά αδιέξοδα στον ΟΑΣΘ, λόγω της κατά 45% περίπου υστέρησης των πραγματικών εσόδων του έναντι των συμβατικών, ως ανωτέρω αναλύθηκε, ο ΟΑΣΘ θα αδυνατεί να παρέχει τις υπηρεσίες του προς τους πολίτες εντός των επόμενων 1-2 μηνών».

Κλείνοντας τη δεύτερη επιστολή προς τον κ. Τσακαλώτο ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ προτείνει «για την άρση του αδιεξόδου που δημιουργήθηκε στον Οργανισμό» τα εξής:

α. Την απόδοση έως 10-7-2016 της διαφοράς του ΦΠΑ από 13% σε
23% και 24%, που αιτηθήκαμε με το αρ. 6801/16-6-2016 έγγραφο μας (τα 7.827.732,71€).
β. Την επίσπευση καταβολής της οφειλόμενης β' δόσης αντισταθμιστικής καταβολής (προβλέπεται να καταβληθεί στο Α' τρίμηνο του 2017) σε τρείς μηνιαίες δόσεις στο Α' 10ήμερο των μηνών Αυγούστου - Οκτωβρίου 2016.
γ. Στο διάστημα Ιουλίου - Σεπτεμβρίου 2016, να εξετασθούν από μια μικτή ομάδα εργασίας (υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, υπουργείο Οικονομικών και ΟΑΣΘ) τα προβλήματα σχετικά με τα αίτια των αποκλίσεων συμβατικών εσόδων-πραγματικών εσόδων και να προταθεί αμοιβαία αποδεκτή και αποτελεσματική λύση ως προς τα έσοδα, προς εφαρμογή εντός του Οκτωβρίου 2016 (σταδιακή καταβολή της διαφοράς απ' την ισχύουσα τιμολογιακή πολιτική, απ' την ασκούμενη κοινωνική πολιτική και απ' την μεταβολή του ΦΠΑ).

Τι σημαίνει η σιωπή της κυβέρνησης

Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr ο ΟΑΣΘ δεν έχει λάβει απάντηση για καμία από τις τέσσερις επιστολές τις οποίες απέστειλε προς τους κ. Τσίπρα, Τσακαλώτο και Σπίρτζη.

Υπενθυμίζεται ότι την προηγούμενη εβδομάδα φορείς και παράγοντες της Θεσσαλονίκης, ζήτησαν την παρέμβαση της κυβέρνησης ώστε να αρθεί το αδιέξοδο. Το θέμα του ΟΑΣΘ χειρίζεται κατ’ αποκλειστικότητα για λογαριασμό της κυβέρνησης ο κ. Σπίρτζης. Σύμφωνα με έγκυρη πηγή ο υπουργός έχει στα χέρια του ένα ογκώδες πόρισμα των οικονομικών επιθεωρητών οι οποίοι είχαν κάνει εκτεταμένους ελέγχους στον ΟΑΣΘ στις αρχές του 2016. «Έχουμε βρει σημεία και τέρατα» έχει πει σε συνεργάτες του ο κ. Σπίρτζης, αποφεύγοντας, ωστόσο, να δώσει το πόρισμα στη δημοσιότητα. Σύμφωνα με την ίδια πηγή ο υπουργός αμφισβητεί τα οικονομικά στοιχεία τα οποία περιγράφονται στις επιστολές του κ. Στεφανίδη. Θεωρεί ότι τα ποσά είναι ιδιαίτερα φουσκωμένα. Όλα αυτά έχουν παραπεμφθεί, άλλωστε, στη Διαιτησία.

Επιπλέον, στα χέρια του υπουργού βρίσκεται από τον περασμένο Μάρτιο εμπεριστατωμένη πρόταση την οποία επεξεργάστηκαν στελέχη του υπουργείου σε συνεργασία με στελέχη του ΟΑΣΘ, τα οποία δεν ανήκουν στο περιβάλλον της σημερινής διοίκησης του Οργανισμού. Στην πρόταση αυτή περιγράφονται με λεπτομέρειες όλες οι ενέργειες οι οποίες πρέπει να γίνουν για την εξυγίανση του ΟΑΣΘ ώστε να καταστεί οικονομικά βιώσιμος. Ωστόσο, για άγνωστους λόγους, τόσο το πόρισμα των οικονομικών ελεγκτών, όσο και η πρόταση για το δέον γενέσθαι στον Οργανισμό, παραμένουν στα συρτάρια του κ. Σπίρτζη ο οποίος περιορίζεται προς το παρόν να εξαπολύει μύδρους κατά του ΟΑΣΘ, αποφεύγοντας να αναλάβει την παραμικρή πρωτοβουλία.

Δείτε όλες τις επιστολές ΕΔΩ.