Skip to main content

Βεσυρόπουλος: Ριζική αλλαγή στη φορολογική πολιτική με κυβέρνηση ΝΔ

Συνέντευξη στη Voria.gr του Απόστολου Βεσυρόπουλου, επικεφαλής του τομέα φορολογικής πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας και βουλευτή Ημαθίας

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θα προχωρήσει σε ριζικό επαναπροσανατολισμό της φορολογικής πολιτικής, που θα περιλαμβάνει σταδιακή αποκλιμάκωση των φόρων και άρση των αντικινήτρων για την επενδυτική δραστηριότητα, τονίζει σε συνέντευξή του στη Voria.gr ο επικεφαλής του τομέα φορολογικής πολιτικής και βουλευτής Ημαθίας της ΝΔ Απόστολος Βεσυρόπουλος.

Ο βουλευτής δηλώνει βέβαιος ότι η ΝΔ, μέσω αποτελεσματικής διαπραγμάτευσης με τους εταίρους, θα προχωρήσει πολύ γρήγορα σε φοροελαφρύνσεις που θα ανακουφίσουν τους πολίτες αλλά και την αγορά, θέτοντας παράλληλα σε εφαρμογή ένα σχέδιο κατάργησης αντικινήτρων που σήμερα αποτελούν σοβαρά εμπόδια στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας.

Επιπλέον, ο κ. Βεσυρόπουλος τονίζει ότι η καθυστέρηση στο κλείσιμο της αξιολόγησης είχε βαρύ κόστος για την πραγματική οικονομία, κατηγορεί την κυβέρνηση για αποτυχία στο πεδίο της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, παραθέτοντας συγκεκριμένα στοιχεία, και υπογραμμίζει ότι το υψηλό πρωτογές πλεόνασμα δεν έχει παραγωγικά χαρακτηριστικά αλλά οφείλεται στην άγρια υπερφορολόγηση.

Πώς αποτιμάτε την πρόσφατη απόφαση του Eurogroup; Ο πρωθυπουργός υποστηρίζει ότι η συμφωνία δείχνει τον δρόμο για την έξοδο της χώρας από την κρίση, ενώ η ΝΔ κάνει λόγο για αποτυχία και δέσμευση της χώρας σς «αέναη λιτότητα».

Και μόνο το γεγονός ότι o κ. Τσίπρας θριαμβολογεί αποδεικνύει ότι δεν έχει αίσθηση της πραγματικότητας. Η κυβέρνηση είχε συνδέσει το τρίτο μνημόνιο που έφερε με την αναδιάρθρωση του χρέους και με την ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.

Δεν πέτυχε τίποτε από όλα αυτά, μας έμειναν τα μνημόνια και τα μέτρα ύψους 5 δις, τα οποία θα ακύρωνε, όπως έλεγε, αν δεν έπαιρνε τη ρύθμιση για το χρέος.

Ο κ. Τσίπρας παρουσιάζει ως επιτυχία μια γενικού χαρακτήρα, αόριστη  διατύπωση που πήρε για ενδεχόμενες παρεμβάσεις στο χρέος μετά το 2018, όταν κατηγορούσε τις κυβερνήσεις Παπαδήμου και Σαμαρά για το PSI, που μείωσε ονομαστικά το ελληνικό χρέος κατά 137,9 δις ενώ τώρα θριαμβολογεί για μια απλή αόριστη διατύπωση.

Πανηγυρίζει  για τη δόση των 8,5 δις που ούτως ή άλλως ήταν το αυτονόητο. Αν όμως οι αξιολογήσεις είχαν κλείσει στην ώρα τους, με βάση τη δανειακή σύμβαση θα έπρεπε να έχουν εισρεύσει στην Ελλάδα, από πέρυσι το καλοκαίρι, 23 δις ευρώ. Θα μπορούσε η κυβέρνηση να μιλάει για επιτυχία μόνο αν αυτά τα 8,5 δις έπεφταν στην πραγματική οικονομία και έδιναν ώθηση στη ρευστότητα και στην ανάπτυξη. Αλλά από αυτά τα 8,5 δις της δόσης τα 7 δις θα δοθούν για την εξυπηρέτηση του χρέους, θα επιστρέψουν στους δανειστές.Τα 800 εκ. ευρώ θα δοθούν για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου, τα οποία πλέον έχουν φτάσει τα 5 δις.

Και άλλα 800 εκ. Ευρώ θα δοθούν το φθινόπωρο εφόσον η Ελλάδα αρχίσει να εξοφλεί με δικούς της πόρους αυτά τα 5 δις ευρώ, που αντιπροσωπεύουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου προς ιδιώτες.

Αν στο μεταξύ δεν έχουν αυξηθεί και άλλο αυτές οι  οφειλές. Ουσιαστικά δηλαδή, μόνο 800 εκ. ευρώ θα πέσουν στην πραγματική οικονομία από τη δόση των 8,5 δις ευρώ και τα οποία είναι οφειλές του δημοσίου προς ιδιώτες.Αυτή είναι η αλήθεια και η πραγματικότητα.

Πήραμε μια δόση 8,5 δις ευρώ ενώ εδώ και ένα χρόνο θα έπρεπε, αν είχαμε κλείσει εγκαίρως τις αξιολογήσεις, να έχουμε πάρει 23 δις ευρώ.

Η ΝΔ καταγγέλλει με σφοδρότητα την κυβέρνηση για πρωτοφανή φοροεπιδρομή. Επ' αυτής της ρητορικής προκύπτει το ερώτημα για το αν υπάρχουν περιθώρια για μείωση της φορολογίας, δεδομένου ότι έχετε δεσμευτεί ως κόμμα ότι θα τηρήσετε τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας;

Κοιτάξτε να δείτε, η Νέα Δημοκρατία δεν ανακάλυψε τώρα την Ευρώπη όπως έκανε όψιμα ο κ. Τσίπρας. Γνωρίζουμε πως λειτουργούν η Ευρώπη αλλά και οι διεθνείς σχέσεις, σεβόμαστε τις συμφωνίες που συνάπτει η χώρα αλλά τίποτα δεν είναι γραμμένο πάνω σε πέτρα. Υπάρχει πάντα το περιθώριο της επαναδιαπραγμάτευσης της πολιτικής που θα οδηγήσει στην επίτευξη των στόχων. Η Νέα Δημοκρατία έχει αποδείξει ότι, μπορεί να διαπραγματεύεται αποτελεσματικά γιατί προϋπόθεση κάθε διαπραγμάτευσης είναι να διαθέτεις αξιοπιστία και να συνδέεις τις προτάσεις και τις διεκδικήσεις σου με αποτελέσματα. Να σας θυμίσω ότι, η δική μας κυβέρνηση ήταν αυτή που διαπραγματεύθηκε και πέτυχε τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και τη μείωση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης.

Υπάρχουν δεσμεύσεις που μπορείτε να αναλάβετε από τώρα στο επίπεδο της φορολογίας για την πρώτη περίοδο της κυβερνητικής σας θητείας, αν κερδίσετε τις επόμενες εκλογές;

Έχουμε ήδη παρουσιάσει σαφείς και συγκεκριμένες δεσμεύσεις όπως:
-Μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις από το 29% στο 20% εντός δύο ετών.

-Μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30%, με χρονικό ορίζοντα διετίας.

-Θέσπιση κατώτατου αρχικού φορολογικού συντελεστή 9% για τα χαμηλά εισοδήματα και όχι 22% που ισχύει σήμερα. Αφορά όλα τα φυσικά πρόσωπα, μισθωτούς, συνταξιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες, εμπόρους και αγρότες.

-Μείωση και εξορθολογισμός των ασφαλιστικών εισφορών που πρέπει να φύγουν από τη λογική ενός δυσβάσταχτου κεφαλικού φόρου, που ουσιαστικά ποινικοποιεί την εργασία, και αφαιρεί κάθε κίνητρο για εργασία και δημιουργία.

-Μείωση του φορολογικού συντελεστή για τα μερίσματα από το 15 στο 5%.

-Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες και εμπόρους, για να σταματήσει η στοχοποίηση της μεσαίας τάξης.

Μπορεί και πώς η φορολογική πολιτική να λειτουργήσει αναπτυξιακά; Διότι, δυστυχώς, στη χώρα μας είναι ταυτισμένη με φοροεισπρακτικά μέτρα και μόνο. Έχει η ΝΔ προτάσεις που θα μπορέσουν να ενισχύσουν τον παραγωγικό ιστό της χώρας - και αυτό είναι θέμα που πραγματικά «καίει» τη Βόρεια Ελλάδα;

Η Νέα Δημοκρατία πιστεύει σε ένα ριζικό επαναπροσανατολισμό της φορολογικής πολιτικής, που περιλαμβάνει σταδιακή αποκλιμάκωση και μείωση των φόρων και άρση των αντικινήτρων για την επενδυτική δραστηριότητα. Επεξεργαζόμαστε ήδη ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ριζικής αναμόρφωσης του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας. Χρειαζόμαστε ένα σταθερό και ευέλικτο φορολογικό κανονιστικό πλαίσιο. Από εκεί και πέρα σημαντικό ρόλο παίζει το αναπτυξιακό κομμάτι, ιδιαίτερα για την περιοχή της Βορείου Ελλάδας. Ο προσανατολισμός πρέπει να είναι η ενίσχυση της εξωστρέφειας και των εξαγωγικών επιχειρήσεων. Με την ενίσχυση της ρευστότητας με τη δυνατότητα προχρηματοδότησης, συγχρηματοδότησης και παροχής εγγυήσεων, για επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό αλλά και με την ενίσχυση των εξαγωγών, ιδιαίτερα των αγροτικών προϊόντων μας, ιδιαίτερα στις νέες μεγάλες αναδυόμενες αγορές.

Στη χώρα μας η συζήτηση επί της φορολογικής πολιτικής συνήθως εξαντλείται ακριβώς στα αιτήματα για παροχή κινήτρων με αιχμή τη μείωση της φορολογίας; Μήπως, όμως, πριν φθάσουμε εκεί, πρέπει να πάμε ένα βήμα πίσω και να δούμε ποια από τα πολλά αντικίνητρα πρέπει να καταργηθούν, χωρίς δημοσιονομικό κόστος αλλά μεσοπρόθεσμα με σημαντικό όφελος για την οικονομία; Εσείς έχετε συγκεκριμένες προτάσεις για κατάργηση τέτοιων αντικινήτρων;

Φυσικά και έχουμε. Θα μπορούσα για παράδειγμα να αναφερθώ στην καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης που μπορεί να φέρει θεαματικά αποτελέσματα. Υπολογίζεται ότι, με την ηλεκτρονική τιμολόγηση όχι μόνο θα υπάρξει άμεσο όφελος στα δημόσια έσοδα ύψους περίπου 1 δις ευρώ το χρόνο αφού θα μειωθούν οι περιπτώσεις πλαστών και εικονικών τιμολογίων αλλά θα υπάρχει και άμεσο όφελος ύψους 1,5 δις ευρώ για τις επιχειρήσεις.  Θα μπορούσα να αναφερθώ επίσης στην αλλαγή των δομών και του μοντέλου λειτουργίας των τελωνείων με πρόταξη την εξυπηρέτηση των εξαγωγικών επιχειρήσεων και απλοποίηση των διαδικασιών λήψης τελωνειακών πιστοποιητικών.

Πώς κρίνετε την αποδοτικότητα της κυβέρνησης στο επίπεδο της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και της είσπραξης εσόδων; Κυβερνητικοί παράγοντες, επικαλούμενοι κυρίως τα μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα, ισχυρίζονται ότι η κυβέρνηση έχει πετύχει σημαντικό έργο και σίγουρα πάντως σημαντικότερο από τις κυβερνήσεις Σαμαρά - Βενιζέλου και Γιώργου Παπανδρέου. 

Τα αποτελέσματα της κυβέρνησης στο πεδίο της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής είναι από πενιχρά έως ανύπαρκτα, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Ενδεικτικά για τη λίστα Λαγκάρντ, το 2016, τα βεβαιωθέντα και τα εισπραχθέντα ποσά παρουσιάζουν μείωση κατά 74% και 77% αντίστοιχα έναντι του 2015. Ενώ, το σύνολο των εισπραχθέντων ποσών της διετίας, το 2015 και το 2016, περίπου 33.000.000 ευρώ, είναι χαμηλότερο και από τα 34.300.000 ευρώ που είχαν συγκεντρωθεί το 2014. Τα έσοδα από Φ.Π.Α. και ειδικούς φόρους κατανάλωσης παρουσιάζουν υστέρηση της τάξης των 308.000.000 ευρώ έναντι του στόχου, παρά τις μεγάλες αυξήσεις των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε καύσιμα, καπνό και αλκοόλ. Υπάρχει αδράνεια στους ελέγχους για το λαθρεμπόριο καυσίμων. Ενδεικτικά σας λέω ότι το 2014, είχαν διενεργηθεί 27.365 έλεγχοι, για να αντιμετωπιστεί η φοροδιαφυγή και το λαθρεμπόριο στα καύσιμα. Το 2015, την πρώτη χρονιά διακυβέρνησης του κ. Τσίπρα, ο αριθμός των ελέγχων μειώθηκε στους 8.859, ενώ το 2016, έχουμε την απόλυτη κατάρρευση των ελέγχων, αφού τους πρώτους εννέα μήνες είχαν πραγματοποιηθεί μόλις 2.567. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, δεν αξιοποιεί τα στοιχεία του ηλεκτρονικού συστήματος εισροών - εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων, που παρέλαβε έτοιμο και εγκατεστημένο ενώ αδρανοποίησε τη διαδικασία για την εγκατάσταση συστήματος GPS στα βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων, αλλά και στα πλωτά μέσα, που θα λειτουργούσε καταλυτικά στον περιορισμό του λαθρεμπορίου καυσίμων.

Σε ό,τι αφορά στο πρωτογενές πλεόνασμα 3,9% του 2016, είναι γνωστό ότι δεν έχει βιώσιμα χαρακτηριστικά αφού προήλθε από την άγρια υπερφορολόγηση και όχι από την παραγωγή πλούτου.

Συνηθίζουμε να ασκούμε σκληρή κριτική στην τρόικα για τις πολιτικές αυτών των τελευταίων επτά ετών. Γιατί, όμως, θα έπρεπε να έρθει η τρόικα και τα μνημόνια για να γίνουν στοιχειώδεις αλλαγές, όπως, πχ η οι ηλεκτρονικές συναλλαγές με τις εφορίες; Δεν είναι μεγάλες οι ευθύνες της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ για αυτές τις μεγάλες ολιγωρίες έως το 2010; Ποια είναι η δική σας αποτίμηση (θετικά – αρνητικά) για τις μέχρι τώρα αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στα μνημονιακά χρόνια στο επίπεδο της φορολογικής διοίκησης – οργάνωσης;

Υπάρχουν αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που όχι μόνο θα έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και πολλά χρόνια αλλά θα έπρεπε να αποτελούν δικό μας σχέδιο. Είναι δεδομένες οι ευθύνες συνολικά του πολιτικού συστήματος και έχουν καταλογιστεί από τους πολίτες. Η ίδια η κοινωνία όμως πρέπει να ταυτιστεί με τις αλλαγές και τις μεταρρυθμίσεις.

Για παράδειγμα η δημιουργία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων υπήρξε μια κορυφαία μεταρρύθμιση, έθεσε τη βάσεις για την ουσιαστική ανεξαρτησία του φορολογικού και ελεγκτικού μηχανισμού αλλά και τις προϋποθέσεις για την αποδοτικότητά του.

Από εκεί και πέρα έχουν και οι δανειστές τις δικές τους ευθύνες αφού αποδέχθηκαν την πολιτική της υπερφορολόγησης των δύο τελευταίων χρόνων αλλά και την επιβολή υπερβολικά υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων, που στην παρούσα φάση μπορούν να επιτευχθούν, συγκυριακά, μόνο με την υπερφορολόγηση και το στέγνωμα της πραγματικής οικονομίας. Η επιλογή αυτή όμως υπονομεύει την ανάπτυξη και σε βάθος χρόνου τους ίδιους τους δημοσιονομικούς στόχους.