Skip to main content

Ανοίγοντας διάλογο με... αποδείξεις

Αντιδρούν για τη σύνδεση αφορολόγητου ορίου και αποδείξεων οι φορολογούμενοι. «Μετατρέπετε τους Έλληνες σε εισπρακτικό μηχανισμό για να καλύψετε τις ανεπάρκειες του κράτους», τονίζει χαρακτηριστικά πο
Μεγάλη είναι η ανταπόκριση των πολιτών στη δημόσια διαβούλευση του υπουργείου Οικονομικών, για τη φορολογική μεταρρύθμιση, καθώς περισσότεροι από 7.000 φορολογούμενοι έχουν συμμετάσχει στη διαδικασία. Το ενδιαφέρον των φορολογουμένων επικεντρώνεται στις ενότητες της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και της φορολογίας ακίνητης περιουσίας.

Πολλοί είναι οι χαμηλοεισοδηματίες φορολογούμενοι, οι οποίοι εκφράζουν την έντονηανησυχία τους ότι η σύνδεση αφορολογήτου ορίου-αποδείξεων ουσιαστικά θακαταργήσει το πρώτο, ενώ αντιδράσεις υπάρχουν και για την προτεινόμενη επαναφορά του φόρου κληρονομιάς.

Επιπλέον, μεγάλο μέρος των συμμετεχόντων ζητάει να μείνει σταθερό το αφορολόγητο όριο, αλλά και να καταργηθεί το ΕΤΑΚ, με την επιβολή του ΦΜΑΠ για ακίνητα αντικειμενικής αξίας άνω των 500.000 ευρώ. Αναλυτικά:

Προβληματισμός για τις αποδείξεις

Προβληματισμένοι εμφανίζονται πολλοί φορολογούμενοι, ιδίως με χαμηλά εισοδήματα, στο ενδεχόμενο σύνδεσης αφορολογήτου ορίου με τη συλλογή αποδείξεων. Αρκετοί βέβαια είναι αυτοί οι οποίοι τονίζουν ότι το μέτρο για ενίσχυση των εκπτώσεων  από το φορολογητέο εισόδημα με τη συλλογή αποδείξεων είναι θετικό
υπό την προϋπόθεση πως θα αφορά όλα τα φορολογικά κλιμάκια, θα περιλαμβάνει όλες τις καταναλωτικές δαπάνες (κυρίως τα έξοδα σε σούπερ-μάρκετ), ενώ αρκετοί ζητούν τη διεύρυνση των εκπτώσεων πέραν της κάλυψης του αφορολόγητου.

Χαρακτηριστικό του προβληματισμού που επικρατεί, είναι το παράδειγμα ενός από τους συμμετέχοντες στη διαβούλευση, ο οποίος σημειώνει ότι: «Το αφορολόγητο όριο είναι για να καλύψει το όριο φτώχειας. Εάν εσείςτο καταργήσετε και το αντικαταστήσετε με αποδείξεις, θα οδηγήσειεκατομμύρια έντιμους μισθωτούς και συνταξιούχους σε απόγνωση. Με το μέτρο αυτό μετατρέπετε τους Έλληνες σε εισπρακτικό μηχανισμό του κράτους, ώστε να καλύψετε την ανεπάρκεια του κρατικού μηχανισμού να συλλάβει τη φοροδιαφυγή».

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι προτάσεις πολιτών για μείωση του ορίου δαπανών που εκπίπτουν από τις αποδείξεις κάτω από τις 6.000 ευρώ, αλλά και για να εκπίπτει το ΦΠΑ που έχει ήδη καταβληθεί για πάσης φύσεως έξοδα.

Σε γενικές γραμμές η πρόταση του υπουργείουγια μια ενιαία, προοδευτική και τιμαριθμοποιημένη κλίμακα για όλα ταεισοδήματα βρίσκει σύμφωνους τους περισσότερους πολίτες με την πλειονότητα να υποστηρίζει ότι το αφορολόγητο όριοθα πρέπει να μείνει σταθερό, αν όχι να αυξηθεί, ενώ παράλληλαπροτείνεται η αύξηση του φορολογικού συντελεστή στα υψηλά εισοδήματα.

Δεν είναι λίγοι οι φορολογούμενοι που θεωρούν άδικη τη φορολόγηση βάσειτων μεικτών αποδοχών, ενώ πολλοί επισημαίνουν ότι ενίσχυση χρειάζεται ηκατανάλωση και όχι η φορολογία, σημειώνοντας παράλληλα ότι μια αύξησητων φορολογικών συντελεστών, θα επιφέρει παράλληλη αύξηση τηςφοροδιαφυγής.

Επιβεβλημένος θεωρείται από τους περισσότερους, ο λογιστικός προσδιορισμός των εισοδημάτων των ελεύθερων επαγγελματιών και η κατάργηση του ειδικού τρόπου φορολόγησης που ισχύει για ορισμένες κατηγορίες επαγγελματιών. Ωστόσο, όπως τονίζεται, θα πρέπει ο τρόπος φορολόγησης να είναι δίκαιος και σωστά δομημένος, ώστε να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Επιπλέον, θετική υποδοχή βρίσκουν οι προθέσεις της κυβέρνησης για κατάργηση των φοροαπαλλαγών ή της αυτοτελούς φορολόγησης εισοδημάτων, όταν δεν επιβάλλονται από λόγους κοινωνικής ευαισθησίας ή αντικειμενικά οικονομικά αίτια.

Διχασμένοι εμφανίζονται οι πολίτες σχετικά με τις προτάσεις για κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης των μερισμάτων από μετοχές και των διανεμόμενων κερδών των επιχειρήσεων και η ένταξή τους στην ενιαία φορολογική κλίμακα ατομικού εισοδήματος, καθώς και για φορολόγηση της υπεραξίας από βραχυχρόνιες χρηματιστηριακές συναλλαγές, με συμψηφισμό των ζημιών.

Χαρακτηριστικά, μερίδα φορολογουμένων ζητά τη φορολόγηση και μάλιστα με τους μεγαλύτερους δυνατούς συντελεστές, ενώ στον αντίποδα πολλοί υποστηρίζουν ότι ενδεχόμενη φορολόγηση θα απομακρύνει το επενδυτικό ενδιαφέρον από τη χώρα, αλλά και θα θίξει κυρίως τους μικροεπενδυτές, καθώς τα μεγάλα κεφάλαια θα μεταφερθούν σε αγορές του εξωτερικού.

Κατάργηση του ΚΒΣ

Κατηγορηματικοίεμφανίζονται οι συμμετέχοντες στη διαβούλευση για κατάργηση τωνισχυόντων φοροελαφρύνσεων που αφορούν στην Εκκλησία και τα κοινωφελήιδρύματα, καθώς στην πλειοψηφία τους προτείνουν τη φορολόγηση των ενοικίων και της περιουσίας τουςμε τον ίδιο τρόπο που φορολογούνται οι επιχειρήσεις, με εξαίρεση ταακίνητα που στεγάζουν φιλανθρωπικές ή θρησκευτικές δράσεις. Μάλισταπροτείνεται η κατάρτιση ισολογισμών από τις μητροπόλεις, οι οποίοι θαελέγχονται από ορκωτούς λογιστές.

Επιπλέον, επιτακτική κρίνει, ηπλειοψηφία των φορολογουμένων, τη σταδιακή κατάργηση του Κώδικα ΒιβλίωνΣτοιχείων (ΚΒΣ), κρίνοντας ότι είναι αναχρονιστικός, καθιστά τιςεπιχειρήσεις ομήρους διατάξεων και αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξη,καθώς εξυπηρετεί συμφέροντα.

Ακόμα, οι περισσότεροι πολίτες προτείνουν ήπια φορολόγηση των αδιανέμητων κερδών και η φορολόγηση των διανεμόμενων ως εισόδημα.

ΦΜΑΠ σε ακίνητα άνω των 500.000 ευρώ

Μεγάλο το ενδιαφέρον των πολιτών για  τη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας, με την προτεινόμενη κατάργηση του ΕΤΑΚ και την αντικατάστασή του με προοδευτική Φορολόγηση της Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ), να έχει θετική απήχηση.

Από μεγάλο μέρος τους, υπογραμμίζεται ότι η επαναφορά του ΦΜΑΠ είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αρκεί να επιβάλλεται σε ακίνητα αντικειμενικής αξίας άνω των 500.000 ευρώ και να κλιμακώνεται ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση.

Στις κυριότερες προτάσεις, από πλευράς φορολογουμένων, συμπεριλαμβάνονται ακόμα το πλαφόν για την πρώτη κατοικία, αλλά και η εξαίρεση από τη φορολόγηση των ακινήτων, τα οποία δεν αποφέρουν εισόδημα στον ιδιοκτήτη.

Αντίθετοι εμφανίζονται οι πολίτες στην πρόταση για επαναφορά του φόρου κληρονομιάς και των γονικών παροχών, με υψηλότερο αφορολόγητο, χαρακτηρίζοντάς τον στην πλειοψηφία τους άδικο. Αντίθετα καθολική είναι η αποδοχή της πρότασης για αποτελεσματική φορολόγηση των ακινήτων που ανήκουν σε εξωχώριες (offshore) εταιρίες, καθώς οι πολίτες στο σύνολό τους θεωρούν ότι μέσω αυτών των εταιριών αποκρύπτονται εισοδήματα και καλύπτεται η φοροδιαφυγή.

Τέλος, αναφορικά με τους φόρους στα ακίνητα,  κρίνονται άδικοι όσοι επιβάλλονται στους ιδιώτες και όχι στις εταιρίες και τα ιδρύματα, όπως άδικη κρίνεται από τους συμμετέχοντες και η φορολόγηση ακινήτων για των οποίων την απόκτηση έχουν ήδη φορολογηθεί.