Skip to main content

Άνω των 10 εκατ. ευρώ η ζημιά του δημοσίου από το κύκλωμα που ξηλώνει η ΥπΕΕ

Το κύκλωμα εισήγαγε στη χώρα περί τα 700 εμπορευματοκιβώτια με κινέζικα προϊόντα, καταβάλλοντας έως και 20 φορές χαμηλότερους δασμούς των οποίων τα ίχνη στη συνέχεια χάθηκαν. Μεγάλο και το κοινωνικό κ
Οικονομική απώλεια άνω των 10 εκατ.ευρώ «μετρά» το ελληνικό δημόσιο από τη δράση του κυκλώματος που, όπως έγραψε πρώτη χθες η Voria.gr έχει «πιαστεί στο δόκανο» της ΥπΕΕ, καθώς εισήγαγε στη χώρα μας περί τα 700 εμπορευματοκιβώτια με κινέζικα προϊόντα, των οποίων τα ίχνη στη συνέχεια χάθηκαν.

Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες, η παράνομη δραστηριότητα του εν λόγω κυκλώματος είχε στηθεί, κυρίως, με βάση το λιμάνι Θεσσαλονίκης και με τη βοήθεια περιφερειακών τελωνειακών υπηρεσιών, που έδιναν το απαραίτητο «παράθυρο» εισαγωγής των προϊόντων στη χώρα. Για πρώτη φορά η υπόθεση άρχισε να απασχολεί τις διωκτικές αρχές πριν από περίπου δύο χρόνια και εκτός από την ΥπΕΕ ανάλογες έρευνες διεξήγαγε παράλληλα τόσο η Ελεγκτική Υπηρεσία Τελωνείων, όσο κι η ευρωπαϊκή υπηρεσία OLAF για την πάταξη της διαφθοράς. Όπως διαπιστώθηκε οι εμπλεκόμενες είτε νεοσύστατες είτε αδρανείς επιχειρήσεις υποτίθεται ότι εισήγαγαν τα προϊόντα στη Θεσσαλονίκη με σκοπό να τα διοχετεύσουν σε άλλες ενδοκοινοτικές αγορές. Αντί, όμως, μετά τον εκτελωνισμό να συμβεί αυτό, τα συγκεκριμένα προϊόντα… έχαναν το δρόμο και τελικώς κατέληγαν στο μεγαλύτερό τους μέρος στην εγχώρια «μαύρη αγορά».

Κατά τις ίδιες πηγές το κύκλωμα, μέχρι την αποκάλυψή του, έδρασε σε τρεις φάσεις. Στην πρώτη περίπτωση εισήχθησαν στη Θεσσαλονίκη περί τα 400 εμπορευματοκιβώτια και άλλα σχεδόν 55 στον Πειραιά, των οποίων η συνολική αξία (δηλαδή η αξία των προϊόντων, συν το κόστος του ναύλου) ήταν περί τα 3.000 ευρώ. Σε διασταυρώσεις που έγιναν, ωστόσο, προέκυψε ότι μόνο το ναύλο για ορισμένα εμπορευματοκιβώτια ήταν πάνω από 3.000 ευρώ έκαστο, με αποτέλεσμα να υπολογιστεί ότι, τελικώς, οι δασμοί που καταβλήθηκαν ήταν κατά τουλάχιστον 20 φορές μικρότεροι από ό,τι θα έπρεπε. Στην περίπτωση αυτή η απώλεια για το δημόσιο μετρήθηκε σε περίπου 3 εκατ. ευρώ από μη καταβολή ΦΠΑ, περί τα 3,5 εκατ. ευρώ από την έκδοση και λήψη πλαστών τιμολογίων και άλλα 1,5 εκατ. ευρώ από τους μειωμένους δασμούς.

Στη δεύτερη φάση της δράσης εισήχθησαν 200 φορτία, όλα από το λιμάνι Θεσσαλονίκης, με τη ζημιά για το δημόσιο να εκτιμάται σε 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ στην τρίτη η εισαγωγή αφορούσε περί τα 30 φορτία και η ζημιά υπολογίζεται στα 650.000 ευρώ.

Πέραν του οικονομικού κόστους, ωστόσο, ιδιαίτερα υψηλό είναι και το κοινωνικό κόστος από τη δράση του κυκλώματος. Κι αυτό γιατί πολλά – αν όχι όλα αυτά τα προϊόντα- ενδεχομένως να είναι παραποιημένα ή και επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία, ενώ τίθεται και το ζήτημα του αθέμιτου ανταγωνισμού προς τις νομίμως λειτουργούσες επιχειρήσεις.

Οι αναφορές των διωκτικών αρχών για τη δράση του κυκλώματος έχουν, ήδη, αποσταλεί στον εισαγγελέα, ενώ επιβάλλονται και οι διοικητικές ποινές σε λειτουργούς περιφερειακών τελωνείων, οι οποίοι φαίνεται να διευκόλυναν τις διαδικασίες. Μεγάλο πρόβλημα κατά το «ξήλωμα» του κυκλώματος αποτέλεσε ο προσδιορισμός της αξίας των προϊόντων, μια και η Κίνα δεν συνεργαζόταν με τις ελληνικές αρχές και χρειάστηκε να διατυπωθεί ερώτημα από την OLAF, πριν ξεκαθαρίσει το τοπίο.

Για τη σημαντική αυτή επιτυχία της ΥπΕΕ είχε κάνει αναφορά από το βήμα του 2ου φορολογικού συνεδρίου Θεσσαλονίκης, ο διευθυντής της υπηρεσίας στη Θεσσαλονίκη, Γιώργος Κατσικάρης, αποκαλύπτοντας ότι επρόκειτο για προϊόντα κινέζικης προέλευσης με τιμολόγια Σεϋχελλών, χωρίς όμως να δώσει λεπτομέρειες ενόψει επίσημων ανακοινώσεων.