Skip to main content

Ανίσιμωφ: Η ΣΕΚΑΠ υπό τον Ιβάν Σαββίδη κατακτά ξανά τις ξένες αγορές

Το δεξί χέρι του Ιβάν Σαββίδη μιλάει στη Voria.gr για τα σχέδια ανάπτυξης της εταιρείας, τις σχέσεις με τους εργαζόμενους και τις φήμες για Βουλγαρία.
της Άννης Καρολίδου
 
Το δεξί χέρι του Ιβάν Σαββίδη στη ΣΕΚΑΠ, ο οικονομολόγος Σεργκέι Ανίσιμωφπου από τον Αύγουστο του 2013 εγκαταστάθηκε στη Ξάνθη με σκοπό, σαν αντιπρόεδρος και εκτελεστικός διευθυντής, να ξαναστήσει τη θρακιώτικη καπνοβιομηχανία, αποφάσισε να μιλήσει στη Voria.gr για την πορεία της εταιρείας, τα σχέδια ανάπτυξης, τις σχέσεις με τους εργαζομένους, τη φήμη περί μεταφοράς της παραγωγής στη Βουλγαρία. 
 
Σε αυτά τα δύο παρά κάτι  χρόνια, η επιχείρηση, αξιοποιώντας την εμπειρία και το δίκτυο της μητρικής Donskoy Tabak, πέτυχε να κάνει άλματα βελτίωσης των οικονομικών της δεικτών, αύξησε παραγωγή, αύξησε τις πωλήσεις εξωτερικού, έκανε βήματα σε νέες αγορές και προετοιμάζεται για τις επόμενες κινήσεις σε αγορές της Αφρικής, της Μέσης Ανατολής, ενώ εκτιμά ότι το ισχυρό όπλο της που είναι το πατενταρισμένο bio-filter, ίσως μπορέσει να ανοίξει και την δύσκολη αγορά της Ιαπωνίας. 
 
Σε αυτό το διάστημα, από τότε δηλαδή που η συνεταιριστική ΣΕΚΑΠ αγοράσθηκε από τον μεγαλομέτοχο του ΠΑΟΚ, ιδιοκτήτη της Donskoy Tabak και επικεφαλής του ομίλου Agrocom, Ιβάν Σαββίδη, τα πράγματα δεν ήταν πάντοτε ρόδινα. Έγιναν απολύσεις, υπήρξαν μειώσεις μισθών στο πλαίσιο των περιθωρίων που αφήνει η νέα εργατική νομοθεσία, ακολούθησαν και απεργίες αλλά η ομάδα Ανίσιμωφ, κράτησε σταθερά το τιμόνι και από τα τέλη του 2013 επικρατεί εργασιακή ειρήνη στο εργοστάσιο. 
 
Το εργοστάσιο της ΣΕΚΑΠ
 
«Στόχος είναι να δημιουργήσουμε μία σύγχρονη, κερδοφόρα εταιρεία, αυξάνοντας την παραγωγή και κερδίζοντας νέες αγορές στο εξωτερικό αλλά και αυξάνοντας το μερίδιό μας στο εσωτερικό. Πρέπει όλοι μας, διοίκηση και εργαζόμενοι, να ενωθούμε γύρω από την επιχείρηση και τα προϊόντα ΣΕΚΑΠ, απέναντι στον ανταγωνισμό».
 
Η πρώτη ερώτηση προς τον κ. Ανίσιμωφ αφορούσε  την φήμη για μεταφορά της παραγωγής στη Βουλγαρία. Στην απάντησή του ήταν κατηγορηματικός: «Στις φήμες που κυκλοφόρησαν για δήθεν μεταφορά της παραγωγής στη Βουλγαρία τονίζω πως δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση. Αυτές οι φήμες διαδόθηκαν από άτομα που δεν θέλουν το καλό της επιχείρησης».
 
Όπως είπε ο κ. Ανίσιμωφ, ο νέος ιδιοκτήτης, έχει εμπειρία 34 χρόνων στη καπνοβιομηχανία, ξέρει καλά το αντικείμενο και την διεθνή αγορά και είναι επικεφαλής μίας βιομηχανίας, της Donskoy Tabak, που παράγει δύο φορές περισσότερα τσιγάρα από όσα συνολικά καταναλώνονται, σε ένα χρόνο, στην Ελλάδα. Η απόφαση είναι, η ΣΕΚΑΠ να στηριχτεί και να αναπτυχθεί, με την αξιοποίηση του έμπειρου και ικανού ανθρώπινου δυναμικού της και της τεχνογνωσίας που διαθέτει.   Άλλωστε, όπως τονίσθηκε, η γνωριμία και η σχέση μεταξύ Donskoy Τabak και ΣΕΚΑΠ έχει ιστορία, αφού η πρώτη προμηθευόταν στο παρελθόν χαρμάνι για ένα από τα καλύτερα σήματά της, από τη ΣΕΚΑΠ.
 

Τι δείχνουν οι αριθμοί

 
Από την ώρα Ιβάν Σαββίδης εξαγόρασε την ΣΕΚΑΠ, εισέρρευσαν 230 εκατ. ευρώ στα ταμεία του ελληνικού κράτους.  Τα  200 εκατ. ευρώ αφορούν  φόρους και τέλη που παρακρατούνται από τα καπνικά προϊόντα, ενώ τα 30 εκατ. διατέθηκαν για τη ΣΕΚΑΠ σαν άμεση επένδυση. Η εταιρεία κρατήθηκε ζωντανή, η τοπική οικονομία απέφυγε το κλείσιμο ενός ακόμη εργοστασίου, σώθηκαν 200 θέσεις εργασίας και, γεννήθηκε η προσδο2κία για τη ΣΕΚΑΠ. 
 
Η μεταστροφή που γίνεται αποτυπώνεται καθαρά σε αριθμούς. Το 2012 οι ζημίες ήταν πάνω από 2 εκατ. ευρώ το μήνα. Τα λειτουργικά αποτελέσματα ήταν αρνητικά και η χρονιά είχε κλείσει με ζημία 26 εκατ. ευρώ ενώ ο όγκος παραγωγής ήταν μόλις 1,157  δισ. τσιγάρα. Οι υποχρεώσεις της εταιρείες ξεπερνούσαν κατά δύο φορές τα ίδια κεφάλαιά της.
 
Η εταιρεία αδυνατούσε να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της και χρωστούσε τους εργαζομένους πάνω από τρεις μισθούς.  Οι προμηθευτές είχαν κάνει πίσω  και ο βασικός μέτοχος, η ΑΤΕ, που πήγαινε για εκκαθάριση, δεν παρείχε υποστήριξη. 
 
Σήμερα, τα πράγματα, αν και ακόμη αρκετά δύσκολα, είναι πολύ διαφορετικά. Η επιχείρηση το 2014, αύξησε τις πωλήσεις της κατά 10% σε σύγκριση με το 2013 (21,6 εκατ ευρώ),  επέστρεψε σε λειτουργική κερδοφορία και στοχεύει σε καθαρά κέρδη το 2015. Οι υποχρεώσεις της εταιρείας προς τρίτους μειώθηκαν στο 1/3,  ενώ οι εργαζόμενοι πληρώνονται κανονικά.
 
Να σημειωθεί,  ότι από τους 200 εργαζομένους οι περισσότεροι έχουν υπογράψει ατομικές συμβάσεις και με βάση το νέο πλαφόν αμοιβών, οι μισθοί του τεχνικού προσωπικού είναι άνω του μέσου όρου στη χώρα. 
 
Το εσωτερικό του εργοστασίου της ΣΕΚΑΠ
 
 
 
Χρονιά με τη χρονιά, από το 2012 ως και το 2014, τα αποτελέσματα ακολούθησαν την εξής πορεία. Η εταιρεία που το 2012 είχε ΕΒΙΤDA στο κόκκινο κατά 7,871 εκατ. ευρώ και ζημίες μετά από φόρους 25,797 εκατ. ευρώ, το 2013 περιόρισε τις λειτουργικές ζημίες ( ΕΒΙΤDA) σε 1,055 εκατ. ευρώ και τις ζημίες μετά από φόρους σε 12,170 εκατ. ευρώ. Το 2014 όμως φάνηκε η μεγάλη διαφορά αφού τα λειτουργικά αποτελέσματα εμφάνισαν θετικό πρόσημο με τα EBITDA να είναι 2,656 εκατ. ευρώ, ενώ oι ζημίες μετά από φόρους μειώθηκαν στο 1,014 εκατ. ευρώ. 
 
Στόχος της διοίκησης για το 2015 είναι αύξηση των πωλήσεων και  κέρδη μετά από φόρους.   

 

Αύξηση της παραγωγής

 
Στις πολύ καλές της χρονιές, στο παρελθόν, η ΣΕΚΑΠ  παρήγαγε 6 δισ. τσιγάρα. Το 2012 η παραγωγή ήταν μόλις 1,157 δισ. τσιγάρα, το 2013 αυξήθηκε στα 1,485 δισ. τσιγάρα και το 2014 έφτασε στα 1,615 δισ. τεμάχια, δηλαδή μεταξύ 2012- 2014 υπήρξε αύξηση της τάξης του 40%. Οι πρόσφατες επενδύσεις των 2 εκατ. σε σύγχρονα μηχανήματα, ενίσχυσαν την παραγωγική δυναμικότητα της βιομηχανίας. 
 
Να σημειωθεί ότι το πατενταρισμένο bio- filter της ΣΕΚΑΠ, είναι ένα ισχυρό όπλο της εταιρείας στον ανταγωνισμό η οποία, στο παρελθόν, ήταν προμηθευτής του κινεζικού μονοπωλίου καπνού. Για το bio- filter πολλές χώρες, δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον.
 
Πριν την κρίση που ταλαιπώρησε την εταιρεία τα τσιγάρα ΒF ήταν πολύ ισχυρό brand στην ελληνική αγορά.
 
Όπως είπε ο κ. Ανίσιμωφ, η ΣΕΚΑΠ ενδιαφέρεται να  εξάγει το bio-filter αλλά βασικός στόχος είναι, η εξαγωγή τσιγάρων με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. 
 

Ο αγώνας για τις αγορές

 
Παρότι οι πόρτες στις ξένες αγορές ανοίγουν δύσκολα, όπως είπε ο διευθυντής της ΣΕΚΑΠ, μεγαλύτερες ήταν οι δυσκολίες στο εσωτερικό, λόγω της μείωσης της κατανάλωσης αλλά και επειδή τα brands της ΣΕΚΑΠ δεν στηρίχθηκαν όπως έπρεπε στο παρελθόν. 
 
Έτσι, η μόνη δυνατότητα για την εταιρεία να αυξήσει τις πωλήσεις της, είναι να δώσει έμφαση στις εξαγωγές. Η ΣΕΚΑΠ άνοιξε τις αγορές Ρωσίας, Ουκρανίας,  Αμπχαζίας στη Γεωργία, Τουρκμενιστάν , Πορτογαλίας, Μολδαβίας, Αρμενίας ενώ επέστρεψε στις αγορές της Βουλγαρίας, των ΗΠΑ και άλλων χωρών.  
 
Στρατηγικός στόχος είναι η ανάπτυξη πωλήσεων σε Μέση Ανατολή και Αφρική. Στο εξωτερικό, προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της κάθε αγοράς, κάτι που επηρεάζει άμεσα και το  σχεδιασμό των επενδύσεων. 
 
Παράλληλα, προσπαθεί να κερδίσει σταδιακά το χαμένο έδαφος στο εσωτερικό. Έτσι προχώρησε ήδη σε …ανάταξη του προϊοντικού της καλαθιού. Λανσάρισε το 100άρι στα GR και BF, το νέο σήμα Senator,  εμπλούτισε στις σειρές της με τα slim, ενώ ακολουθώντας τις τάσεις, λανσάρισε και τον κομμένο καπνό. 
 
Το εσωτερικό του εργοστασίου της ΣΕΚΑΠ
 
 

Προβλήματα για τον επενδυτή

 
Στα περίπου δύο χρόνια που τη ΣΕΚΑΠ ανέλαβε και λειτουργεί η διοίκηση Σαββίδη, αναγκάστηκε να αντιμετωπίσει σειρά προβλημάτων που είχαν κυρίως να κάνουν με «το όλο σύστημα» της Ελλάδας. 
 
Σε αυτό το διάστημα, υπήρξαν προβλήματα συνεννόησης με τους συνδικαλιστές, όπως το έθεσε ο κ. Ανίσιμωφ.  Δυσκολίες στη μεταφορά κεφαλαίων από τη Ρωσία στην Ελλάδα,  λόγω των χρονοβόρων διαδικασιών της ελληνικής πλευράς.  Προβλήματα με τον εκτελωνισμό μηχανημάτων, καθυστερήσεις ως και έξι μήνες, με αποτέλεσμα να χαθεί συμφωνία για την ουκρανική αγορά.
 
«Ο επενδυτής πρέπει να έχει τη δυνατότητα να διαμορφώσει ένα ανταγωνιστικό κόστος για το προϊόν του. Σε διαφορετική περίπτωση, η επένδυση όπως και η επιχείρηση δεν έχουν μέλλον, κάτι που δεν είναι συμφέρον για τον επενδυτή, αλλά ούτε και για το κράτος.
 
«Στην πρώτη δύσκολη περίοδο αντιμετωπίσαμε αντιπαραθέσεις από την πλευρά των σωματείων. Ευτυχώς τα πράγματα έχουν ομαλοποιηθεί. Ωστόσο εκτιμώ ότι θα πρέπει η κυβέρνηση να εξετάσει ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο, που θα ρυθμίζει τις σχέσεις και τα δικαιώματα επιχειρήσεων και σωματείων.  Δεν θα πρέπει οι «επαγγελματίες συνδικαλιστές», να απολαμβάνουν ειδικής προστασίας», υποστήριξε ο κ. Ανίσιμωφ.
 
Τώρα που η νέα διοίκηση «έβαλε το νερό στο αυλάκι»,  υπάρχουν μεγαλύτερες προσδοκίες για τη ΣΕΚΑΠ και ανοδική πορεία το 2015, αν μάλιστα βελτιωθεί το γενικότερο οικονομικό κλίμα μετά από θετική κατάληξη των διαπραγματεύσεων της Ελλάδας με τους δανειστές της. 
 
«Πιστεύουμε ότι μόνο μια ισχυρή και κερδοφόρα επιχείρηση μπορεί να εγγυηθεί εργασία και σταθερό μέλλον στους εργαζομένους της. Αντίθετα, σε μία πτωχευμένη επιχείρηση, συμφωνίες και συμβάσεις δεν μπορούν να προσφέρουν το παραμικρό στους εργαζομένους. Καταβάλλουμε προσπάθειες για να δημιουργήσουμε μία πολύ δυνατή ομάδα στη ΣΕΚΑΠ και ήδη κατά ομάδες, εργαζόμενοι, πηγαίνουν στις εγκαταστάσεις της Donskoy στο Ροστόφ, για εκπαίδευση.
 
»Θα μπορούσαμε να αναπτυχθούμε πιο γρήγορα, πιο δυναμικά εάν το όλο επιχειρηματικό περιβάλλον ήταν πιο υποστηρικτικό. Ωστόσο πετύχαμε να σημειώσουμε βήματα προόδου. Τη ΣΕΚΑΠ έχει αναλάβει επενδυτής έμπειρος με μεγάλη γνώση του κλάδου και θα επιμείνουμε αναπτυξιακά, για αύξηση των πωλήσεων, κερδοφόρα λειτουργία, όφελος για την επιχείρηση, τους εργαζόμενους, την τοπική κοινωνία», καταλήγει ο κ.Ανίσιμωφ.