Skip to main content

Αναβρασμός στους φορείς για την εγκατάσταση προσφύγων στον ΟΛΘ

Αναστατωμένοι οι παραγωγικοί φορείς της πόλης από την αποκάλυψη Καμμένου για σχέδιο μετεγκατάστασης προσφύγων στην Αποθήκη 9 του λιμανιού

Αναστάτωση επικρατεί ανάμεσα στους παραγωγικούς φορείς της Θεσσαλονίκης, αλλά και στους ανθρώπους της αγοράς, από την αποκάλυψη του Πάνου Καμμένου στην τηλεοπτική εκπομπή του STAR «Στον ενικό» ότι η κυβέρνηση εξετάζει στα σοβαρά την εγκατάσταση προσφύγων και μεταναστών στην Αποθήκη 9 του λιμανιού. Πρόκειται για χώρο τον οποίο έχει προτείνει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος στο συγκεκριμένο θέμα έχει διαφοροποιηθεί εδώ και καιρό από τους υπόλοιπους αυτοδιοικητικούς παράγοντες της περιοχής, δηλαδή τους υπόλοιπους δημάρχους, αλλά και τον περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα.

Η δημιουργία χώρου υποδοχής και φιλοξενίας προσφύγων στην περιοχή της Θεσσαλονίκης είναι δεδομένη και απόλυτα κατανοητή με την τροπή που έχουν πάρει τα πράγματα. Αλλά είναι εξίσου προφανές ότι το λιμάνι δεν είναι καλή λύση. Για την ακρίβεια δεν είναι καν λύση, υπό την έννοια ότι αν εφαρμοστεί είναι σχεδόν απολύτως βέβαιο ότι θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα λύσει. Δυσλειτουργίες στο ίδιο το λιμάνι και πρωτοφανείς καταστάσεις στο κέντρο της πόλης, όπου μοιραία θα κατευθυνθεί όλος αυτός το κόσμος. Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης «το κέντρο της Θεσσαλονίκης δεν διαθέτει στοιχειώδεις υποδομές για να υποδεχθεί τόσους πολλούς ανθρώπους με τις δεδομένες συνθήκες. Δεν διαθέτει καν τις πλατείες και τους άλλους ανοιχτούς χώρους της Αθήνας. Ούτε φυσικά τους όρους ασφάλειας που απαιτούνται για την περίσταση».    

Από την άλλη υπάρχουν θέματα που αφορούν το ίδιο το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το οποίο είναι περίπου στο 100% της έκτασης του παραγωγικός χώρος. Άνθρωποι, μηχανήματα, οχήματα, τρένα και εμπορεύματα κυκλοφορούν όλη την ημέρα από την πρώτη μέχρι την έκτη προβλήτα, σε αρκετά σημεία με πολύ αυστηρά μέτρα ασφαλείας. Μερικές χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες είναι δεδομένο ότι θα επιβαρύνουν δραματικά τη λειτουργία του. Υπάρχει, άλλωστε, και το προηγούμενο της διέλευσης των ΝΑΤΟικών στρατευμάτων στη δεκαετία του 1990, που παρά την σαφώς πιο αυστηρή δομή της οργάνωσής τους, είχαν δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα, ορισμένα εκ των οποίων είχαν δει το φως της δημοσιότητας και ορισμένα παραμένουν ακόμη στη σιωπή και στο σκοτάδι.

Επιπροσθέτως, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης βρίσκεται αυτή την περίοδο σε φάση αποκρατικοποίησης, που τον Απρίλιο μπαίνει στην τελική της ευθεία. «Αυτό και μόνο το γεγονός θα έπρεπε να αποκλείσει  κάθε συζήτηση για το συγκεκριμένο χώρο» λέει ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ Δημήτρης Μπακατσέλος, ο οποίος υπογραμμίζει ότι οι εγκαταστάσεις για τους πρόσφυγες προγραμματίζεται να λειτουργήσουν για μερικά χρόνια. «Υπάρχουν πολλοί χώροι σχετικά οργανωμένοι για την φιλοξενία ανθρώπων τόσο στις ανατολικές, όσο και στις δυτικές περιοχές, που μπορούν να αποτελέσουν διέξοδο» καταλήγει ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι στη δεδομένη συγκυρία οι εργαζόμενοι στο λιμάνι βρίσκονται σε κινητοποιήσεις. Απεργούν σήμερα και αύριο, ενώ ξεκινούν άμεσα αποχή από τις υπερωρίες και τις εργασίες του Σαββατοκύριακου. Αυτό σημαίνει ακόμη μικρότερη παρουσία υπευθύνων στους χώρους του λιμανιού.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στην καρδιά του ιστορικού και εμπορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης. Αυτό είναι, άλλωστε, το βασικό επιχείρημα για την αξιοποίησή του ως τουριστικό πλεονέκτημα της περιοχής, με στόχο να υπάρξει προσέλκυση επισκεπτών και κρουαζιερόπλοιων. Ένα πλεονέκτημα που σε σημαντικό βαθμό θα ακυρωθεί για όσο διάστημα λειτουργήσει η Αποθήκη 9, αν τελικά αποτελέσει την επιλογή της κυβέρνησης.