Skip to main content

Ανασχεδιασμό του «παγωμένου» Σχεδίου για την Ανασυγκρότηση των Βαλκανίων επιχειρεί η κυβέρ

Το ΕΣΟΑΒ δεν είναι κοινοφελές έργο, και τα χρήματα της ελληνικής αναπτυξιακής βοήθειας πρέπει να πιάσουν τόπο, επισημαίνει ο Σπύρος Κουβέλης. Ταυτόχρονα αποκαλύπτει ότι προχωρά και η σιδηροδρομική σύν
Σε επανασχεδιασμό του Ελληνικού Σχεδίου  για την Ανασυγκρότηση των Βαλκανίων (ΕΣΟΑΒ), το οποίο έχει «κλειδωθεί», από άποψη έργων, στο σχεδόν 50% του συνολικού του προϋπολογισμού, που φθάνει τα περίπου 500 εκ. ευρώ, προχωρά το υπουργείο Εξωτερικών.

«Δεν πρόκειται για μια απόφαση που υπαγορεύεται από έλλειψη πόρων. Αποφασίσαμε να ανασχεδιάσουμε το ΕΣΟΑΒ διότι θέλαμε τα χρήματα που δαπανώνται από την ελληνική αναπτυξιακή βοήθεια να πιάνουν τόπο» είπε ο υφυπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για θέματα οικονομικής διπλωματίας και εξήγησε ότι «αυτό που γίνεται με το ΕΣΟΑΒ δεν είναι κοινωφελές έργο. Θα πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι η ποιότητα και η σκοπιμότητα των έργων θα έχει όφελος και για τη χώρα μας και όχι μόνο για τις τοπικές κοινωνίες».

Με συνέντευξή του στο ραδιοφωνικό σταθμό της Διεθνούς Έκθεσης της Θεσσαλονίκης, ο κ. Σπύρος Κουβέλης, παραδέχθηκε ότι με την κίνηση αυτή επιτυγχάνεται ένας ακόμη στόχος. Ως χώρα θα κερδίσουμε χρόνο αναφορικά με την υλοποίηση του Σχεδίου, «αποφεύγονας την πίεση του 2011 και παράλληλα, εξυπηρετώντας το στόχο του 2014 για την ένταξη των δυτικών Βαλκανίων στην Ε. Ε.».

Ο υφυπουργός Εξωτερικών έκανε λόγο, επίσης, στην ανάγκη ταχείας αξιοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, μη αποκλείοντας ακόμη και την πιθανότητα παραχώρησης λειτουργιών του, με διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. «Δεν θα ήθελα να το θέσω (περί παραχώρησης) σε κάτι τόσο συγκεκριμένο, γιατί το να συζητάμε θεωρητικά σενάρια δεν εξυπηρετεί κανέναν», είπε αρχικά ο κ. Κουβέλης, αλλά εκτίμησε ότι «με το έναν ή τον άλλο τρόπο θα πρέπει να αξιοποιήσουμε το λιμάνι, διότι είναι ένας πολύ σημαντικός πόλος ανάπτυξης επιχειρηματικότητας και εμπορίου, που μπορεί να δώσει τόνωση και στην παραγωγή βάση από τη Βόρεια Ελλάδα». Κατά τον ίδιο αυτό έχει μια πρόσθετη σημασία να γίνει γρήγορα, γιατί «αν δεν το κάνουμε εμείς στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, θα το κάνει κάποια άλλη γειτονική χώρα στο δικό της λιμάνι. Και τότε θα τρέχουμε από πίσω και θα είναι πολύ αργά».

Σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης-Μόσχας

Σε ό,τι αφορά στη σιδηροδρομική διασύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Μόσχα, ο κ. Κουβέλης αποκάλυψε ότι σε συνάντηση που είχε πριν από περίπου ένα μήνα με Ρώσο αξιωματούχο υπήρξε συμφωνία να προωθηθεί το επιχειρησιακό σχέδιο για τη συγκεκριμένη συμφωνία. «Το θετικό με το σχεδιασμό για τη σιδηροδρομική σύνδεση των δύο πόλεων είναι ότι και οι ενδιάμεσες χώρες το αντιμετωπίζουν ως ένα project που θα ανοίξει έναν ακόμη άξονα ανάπτυξης συνεργασιών και εμπορίου, με προφανή οφέλη για όλους τους εμπλεκόμενους», τόνισε ο υφυπουργός.

Σε άλλο σημείο της συνέντευξής του, μίλησε για το ενδιαφέρον συνολικά της κυβέρνησης, σε σχέση με το θέμα της βίζας. «Θεωρούμε ότι χάνουμε πολύ τουριστικό και επιχειρηματικό δυναμικό όχι μόνο από τη Ρωσία ή την Ουκρανία και τις άλλες γειτονικές τρίτες χώρες, αλλά και από την Κίνα. Συζητώντας με τον Κινέζο υφυπουργό Εξωτερικών είπαμε ότι αν καταφέρναμε να αυξήσουμε έστω κατά 10% το τουριστικό ρεύμα από την Κίνα, φανταστείτε τί θα σήμαινε αυτό για τον ελληνικό τουρισμό;» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κουβέλης και υπογράμμισε (και αυτός μετά τον υπουργό Τουρισμού Π. Γερουλάνο) ότι μελετώνται λύσεις για να δοθούν θεωρήσεις πολλαπλών εισόδων σε κάποιους που έρχονται και ξανάρχονται στη χώρα μας.

Για την παρουσία αντιπροσωπείας στελεχών από φορείς του Abu Dhabi, αυτές τις ημέρες στην Αθήνα, ο υφυπουργός Εξωτερικών (που είχε μαζί τους συνάντηση) επιβεβαίωσε ότι ενδιαφέρονται για συνεργασίες και για επενδύσεις στους τομείς του τουρισμού, της ενέργειας και των αγροτικών προϊόντων διότι «εκεί έχουν πολύ μικρή παραγωγή, ενώ αντιθετα είναι μεγάλη η κατανάλωση και μάλιστα με υψηλή προστιθέμενη αξία». Όσον αφορά στην επένδυση που αναμένεται να γίνει στο λιμάνι του Αστακού από το Κατάρ (για δεξαμενή υγροποιημένου φυσικού αερίου) τόνισε ότι προχωρά η διαδικασία με την κατάθεση των εγγράφων για την εκτέλεση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ). «Δώσαμε έτσι ένα ισχυρό πολιτικό μήνυμα ότι η Ελλάδα ενδιαφέρεται για επενδύσεις αυτού του μεγέθους και είναι πολύ σημαντικό διότι αλλάζει τον ενεργειακό χάρτη της χώρας, όταν θα έχει ολοκληρωθεί.Ταυτόχρονα συνιστά ψήφο εμπιστοσύνης για την ελληνική οικονομία, αλλά και για τη χώρα, ως χώρο όπου μπορεί να σχεδιαστεί και να προχωρήσει μια επένδυση χωρίς να χρειάζεται να περάσουν 5-6 έτη μόνο για να μαζευτούν υπογραφές».

Οικονομική διπλωματία

Σε σχέση με τις προτεραιότητες του ΥΠΕΞ, στο επίπεδο της οικονομικής διπλωματίας ο κ. Κουβέλης έθεσε στον πρώτο κύκλο τα Βαλκάνια και τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου, στο δεύτερο αραβικές χώρες και χώρες του Κόλπου κι ακολούθως τις χώρες με παραδοσιακές σχέσεις όπως η Κίνα, η Ιαπωνία, η Ν. Κορέα, οι ΗΠΑ, η Ρωσία κλπ. Στην προσπάθεια που επιχειρείται για ενίσχυση της εξωστρέφειας και άνοιγμα νέων αγορών για την Ελλάδα, πάντως, ο κ. Κουβέλης ανέφερε ότι η χαμένη αξιοπιστία της χώρας μας στο εξωτερικό, δυσχεραίνει το έργο.

Σχολιάζοντας, τέλος, την επικαιρότητα, σημείωσε για το φορολογικό νομοσχέδιο ότι «φέρνει τα κάτω – πάνω, αφού μεταφέρει στα ανώτερα εισοδηματικά στρώματα τη φορολογική πίεση», ενώ δεν απέκλεισε να υπάρξουν κάποιες πρόσθετες αλλαγές στο τελικό κείμενο, δεδομένου ότι «υπήρξαν μια σειρά από παρατηρήσεις από στελέχη του υπουργικού συμβουλίου για μικρές διορθώσεις και φαντάζομαι ότι το υπουργείο Οικονομικών θα τις λάβει υπόψη». Αναφορικά δε, με τις αντιδράσεις της αντιπολίτευξης ο κ. Κουβέλης ανέφερε δηκτικά πως «είναι λίγο αργά για να μιλήσει η Νέα Δημοκρατία, καθώς είχε την ευκαιρία επί πέντε χρόνια να προχωρήσει στη φορολογική μεταρρύθμιση, αλλά δεν το έκανε».