Skip to main content

Τι θα περιλαμβάνει το προσχέδιο του ν/σχ Σπίρτζη για το νέο ΟΑΣΘ

Παραπέμπεται για αργότερα το ακανθώδες θέμα για τον φορέα ο οποίος θα διαδεχθεί τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.

του Δημήτρη Παπανίκου

Πέρασαν σχεδόν δύο μήνες από τότε που ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης ανακοίνωσε σε πανηγυρικούς τόνους το σχέδιό του για την κρατικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Οι ανακοινώσεις είχαν γίνει στο πλαίσιο ειδικής σύσκεψης με τους δημάρχους του νομού Θεσσαλονίκης στο δημαρχείο Κορδελιού Ευόσμου. Εκεί ο κ. Σπίρτζης, αφού παρουσίασε τους βασικούς άξονες του σχεδίου του, υποσχέθηκε ότι μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα έστελνε στους δημάρχους το προσχέδιο του νομοσχεδίου προκειμένου να το αξιολογήσουν και να διατυπώσουν κι αυτοί τις θέσεις και τις προτάσεις τους. Συγχρόνως θα το έθετε και σε δημόσια διαβούλευση. Ωστόσο, παρότι σε λίγες ημέρες συμπληρώνεται το δίμηνο, τίποτε από αυτά δεν έχει γίνει.

Κυβερνητική πηγή η οποία μίλησε στη Voria.gr σημειώνει ότι «η διαδικασία εκπόνησης του νομοσχεδίου έχει σχεδόν ολοκληρωθεί» και πως «μέσα στον Μάρτιο το προσχέδιο του νομοσχεδίου θα δοθεί προς διαβούλευση».  

Μόνον ο ένας φορέας

Σύμφωνα, πάντως, με την ίδια πηγή στο προσχέδιο δεν θα περιέχονται όλα όσα είχε εξαγγείλει ο κ. Σπίρτζης από τη Θεσσαλονίκη. Ειδικότερα, θα περιορίζεται στα εντελώς απαραίτητα αφήνοντας τα ακανθώδη ζητήματα για το μέλλον. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το νομοσχέδιο θα προβλέπει αρχικά την ίδρυση του νέου φορέα σχεδιασμού και εποπτείας των αστικών συγκοινωνιών, αυτόν δηλαδή ο οποίος θα αντικαταστήσει το σημερινό υποβαθμισμένο Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, για τον οποίο είναι όλοι σύμφωνοι. Θα είναι 100% κρατικός, με συμμετοχή και εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης όπως άλλωστε και το ΣΑΣΘ και θα στελεχωθεί σταδιακά. Πρώτιστο βασικό έργο του θα είναι ο σχεδιασμός του νέου συγκοινωνιακού χάρτη της Θεσσαλονίκης, όπως θα διαμορφωθεί μετά το 2020, συμπεριλαμβανομένου και του μετρό.

Αργότερα ο νέος ΟΑΣΘ

Ωστόσο, για το κρίσιμο ζήτημα του δεύτερου εκτελεστικού φορέα, του παρόχου της αστικής συγκοινωνίας, του σχήματος δηλαδή το οποίο θα διαδεχθεί τον ΟΑΣΘ, το νομοσχέδιο δεν θα λέει και πολλά πράγματα. Θα αποτυπώνει πιθανότατα τη βούληση του κ. Σπίρτζη, να τελεί υπό δημόσιο έλεγχο, αλλά οι λεπτομέρειες, στις οποίες είθισται να κρύβεται ο διάβολος, θα αφήνονται για αργότερα. Όπερ σημαίνει ότι ο βασικός πυρήνας της επιχειρούμενης μεταρρύθμισης θα καθοριστεί στο μεσοπρόθεσμο ή και απώτερο μέλλον.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με την πρόταση του κ. Σπίρτζη στον φορέα – πάροχο της αστικής συγκοινωνίας την πλειοψηφία των μετοχών θα την έχει το δημόσιο ενώ μειοψηφικό ποσοστό (έως 49%) θα διατεθεί σε δήμους, περιφέρεια και φορείς. Εάν αυτοί δεν καλύψουν το ποσοστό (49%) αυτό θα περιέλθει στο δημόσιο. Πάντως, δεν προβλέπεται συμμετοχή ιδιώτη στον φορέα λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών. Επ’ αυτών αρκετοί δήμαρχοι έχουν διατυπώσει επιφυλάξεις και αναμένουν τις τελικές προτάσεις του υπουργού προκειμένου να εκφράσουν οριστικές θέσεις.

Ασυνεπής ο υπουργός

Ερωτηθείς, σχετικά από τη Voria.gr ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, δήμαρχος Αμπελοκήπων Μενεμένης Λάζαρος Κυρίζογλου δήλωσε: «Παρήλθαν σχεδόν δύο μήνες από τη συνάντηση που κάναμε με τον υπουργό Μεταφορών για το θέμα των αστικών συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης. Σε εκείνη τη συνάντηση ο κ. Σπίρτζης μας είχε υποσχεθεί ότι πολύ σύντομα, σε μερικές εβδομάδες θα μας έστελνε το σχέδιο νόμου για τις αλλαγές που θέλει να κάνει στις δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης προκειμένου να το μελετήσουμε και να διατυπώσουμε τις θέσεις και τις προτάσεις μας. Παρά την υπόσχεσή του, όμως, ακόμη δεν έχουμε λάβει το παραμικρό. Ωστόσο, οφείλω να επισημάνω ότι η ασυνέπεια του κ. Σπίρτζη δεν μας ξενίζει καθόλου».