Skip to main content

Μειώνουν τις θαλάσσιες διαδρομές οι ψαράδες λόγω κόστους - Κατεψυγμένα από Τανζανία και Εκουαδόρ επιλέγουν οι καταναλωτές

Η Σαρακοστή αυξάνει την κατανάλωση ψαριών και θαλασσινών - Στροφή των πελατών προς τα κατεψυγμένα

Η Σαρακοστή που ξεκίνησε από χθες, Καθαρά Δευτέρα, απαιτεί -μεταξύ άλλων- ψάρια και θαλασσινά, έτσι η κατανάλωση των ειδών αυτών αυξάνεται τούτες τις μέρες. Ο Έλληνας αγαπά το ψάρι και το έχει εντάξει στη διατροφή του, λόγω της ακρίβειας όμως κάνει στροφή στα μικρά και φτηνά είδη και στα κατεψυγμένα που βρίσκει στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ.

Την στροφή αυτή του καταναλωτικού κοινού προς τα φθηνότερα φρέσκα ψάρια και τα κατεψυγμένα είδη έχουν παρατηρήσει οι ψαράδες και οι ιχθυέμποροι κι οι ίδιοι ωστόσο αντιμετωπίζουν πρόβλημα με το κόστος  παραγωγής κι επιλέγουν οι μεν να κάνουν μικρότερες διαδρομές στη θάλασσα, οι δε να αγοράζουν τα φτηνά ψάρια. 

Ο Πρόεδρος των ψαράδων γρι – γρι Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Παγώνης, αναφέρει στην Voria.gr ότι οι πωλήσεις επηρεάζονται από την αγοραστική δύναμη του καταναλωτή. «Αυτό που παρατηρούμε, εντονότερα τα τελευταία δύο χρόνια, είναι ότι τις πρώτες 15 ημέρες του μήνα που ο κόσμος έχει χρήματα από τις πληρωμές μισθών και συντάξεων η αγορά κινείται καλά, ο κόσμος ψωνίζει, όμως όσο περνούν οι μέρες και μέχρι να βγει ο μήνας τα κουκιά είναι μετρημένα και αυτό αποτυπώνεται τόσο στα ιχθυοπωλεία όσο και στις λαϊκές αγορές».

Προκειμένου να ανταπεξέλθουν στα κόστη οι επαγγελματίες ψαράδες προσαρμόζονται, ανάλογα με την κίνηση της αγοράς. «Όταν καταλαβαίνουμε ότι ο μήνας δεν τραβάει, περιορίζουμε τα έξοδά μας. Κάνουμε μικρότερες πορείες μέσα στη θάλασσα προκειμένου να εξοικονομήσουμε καύσιμα και διαχειριζόμαστε αναλόγως με την εμπορική αξία τις ποσότητες των ψαριών», επισημαίνει ο κ. Παγώνης. 

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο καταναλωτής προτιμά τον γαύρο και τη σαρδέλα και γενικότερα τα μικρότερα φρέσκα ψάρια καθώς είναι πιο φθηνά - στις λαϊκές ακόμη φθηνότερα - ωστόσο, όπως τονίζει, υπάρχει ακόμη στην Ελλάδα ένα πελατολόγιο μεγαλύτερων εισοδημάτων που αγοράζει τα μεγάλα και ακριβότερα. 

Αναφορικά με τα κατεψυγμένα ψάρια και θαλασσινά, ο κ. Παγώνης παρατηρεί πως ανέκαθεν την περίοδο της Καθαράς Δευτέρας και γενικότερα της Σαρακοστής γίνονται μεγάλες εισαγωγές κατεψυγμένων ειδών, ενώ αποψύχονται και κάποια ελληνικά προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση.

Ο Κωσταντίνος Τσολακίδης, ιδιοκτήτης ιχθυοπωλείων στην Κεντρική και Δυτική Μακεδονία και πωλητής σε λαϊκές αγορές σχολιάζοντας στη Voria.gr τις πωλήσεις, αναφέρει ότι κάθε χρονιά είναι χειρότερη από την προηγούμενη την ώρα που αυξάνονται τα έξοδα των επαγγελματιών. 

Ο κ. Τσολακίδης σημειώνει πως ο καταναλωτής στρέφεται προς τα κατεψυγμένα προϊόντα καθώς είναι πιο φθηνά σε σχέση με τα ντόπια. «Κατεψυγμένα πάντα υπήρχαν, δυστυχώς τα τελευταία χρόνια προωθούνται περισσότερο γιατί τα οικονομικά του κόσμου δεν πηγαίνουν καλά. Ο καταναλωτής προτιμά να στραφεί σε μια φθηνή λύση προκειμένου να βγάλει για παράδειγμα το έθιμο της Καθαράς Δευτέρας και τη νηστεία της Σαρακοστής. Υπάρχουν κατεψυγμένα από παντού, από την Τανζανία μέχρι το Εκουαδόρ. Πολλοί καταναλωτές επιλέγουν  τα σούπερ μάρκετ και αγοράζουν ψάρια και θαλασσινά χωρίς πολλές φορές να τους ενδιαφέρει η προέλευση ούτε η ποιότητα», λέει.

Ο ιχθυέμπορας υπογραμμίζει ότι για τον κλάδο «οι καιροί έχουν γίνει δύσκολοι, προσπαθούμε να κάνουμε την δουλειά μας όσο καλύτερα γίνεται, να φέρνουμε ντόπια, φρέσκα προϊόντα, όμως όλα έχουν αυξηθεί, από το ρεύμα και το πετρέλαιο μέχρι τη φορολογία. Μόνο την τελευταία διετία το κόστος έχει αυξηθεί περίπου 30%. Προσπαθούμε όσο μπορούμε να μην μετακυλήσουμε το κόστος στον πελάτη και παλεύουμε όπως μπορούμε για να βγάλουμε ένα μεροκάματο».

Αναφορικά με την κίνηση του τριημέρου της Αποκριάς παρατηρεί πως ήταν πεσμένη σε σχέση με πέρυσι με τον κόσμο να αγοράζει συγκρατημένα και να προτιμά κυρίως από φρέσκα θαλασσινά, θράψαλα, μύδια, γαρίδες, ενώ τα άλλα ψάρια και τα θαλασσινά, όπως χταπόδια και καλαμάρια, έχουν γίνει «είδος πολυτελείας»