Skip to main content

ΕΛΣΤΑΤ: Μεγαλύτερο το έλλειμμα το 2015 μετά από αναθεώρηση

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, «ψαλιδίζεται» στο 0,2% από το 0,7% το πρωτογενές πλεόνασμα, ενώαυξάνεται το δημοσιονομικό έλλειμμα στο 7,5% του ΑΕΠ

Σημαντική διόρθωση στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2015, ακυρώνοντας μισή μονάδα από το πρωτογενές πλεόνασμα, συνιστούν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που εστάλησαν στη Eurostat, στο πλαίσιο της δεύτερης κοινοποίησης της λεγόμενης Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (EDP).

Έπειτα από περίπου ένα εικοσαήμερο αλληλογραφίας των δύο στατιστικών Αρχών, τα νέα στοιχεία καταδεικνύουν ότι το 2015 έκλεισε με πρωτογενές έλλειμμα (σύμφωνα με το ESA 2010) ύψους 3,9% του ΑΕΠ, όταν το μέγεθος που είχε ανακοινωθεί τον Απρίλιο αφορούσε σε έλλειμμα 3,4% του ΑΕΠ.

Προκειμένου να προκύψει το πρωτογενές πλεόνασμα κατά πρόγραμμα, θα πρέπει να αφαιρεθεί η επίπτωση των κεφαλαίων στήριξης των τραπεζών, μέγεθος το οποίο ανάμεσα στις δύο κοινοποιήσεις παραμένει αμετάβλητο στο 4,1% του ΑΕΠ. Αφαιρώντας τις δαπάνες στήριξης των τραπεζών, το πρωτογενές πλεόνασμα κατά πρόγραμμα περιορίζεται από το 0,7% του ΑΕΠ που είχε ανακοινωθεί στις 21 Απριλίου, σε 0,2% του ΑΕΠ.

Το μέγεθος αυτό παραμένει σημαντικά υψηλότερο από τον στόχο του Μνημονίου (έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ). Είναι, παράλληλα, πολύ καλύτερο από τις αρχικές εκτιμήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για πρωτογενές έλλειμμα 0,6% του ΑΕΠ, οι οποίες εν συνεχεία πρόσφατα προσαρμόστηκαν στις εκτιμήσεις της Eurostat (+0,7% του ΑΕΠ).

Σε κάθε περίπτωση, όμως, η δραστική συμπίεση του πρωτογενούς πλεονάσματος αναμένεται να έχει πολιτικές παρενέργειες στην κυβέρνηση, ακυρώνοντας ενδεχομένως μέρος της διαπραγματευτικής της ισχύος, η οποία πατούσε και στο εντυπωσιακά θετικό πρώτο αποτέλεσμα για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015.

Επισήμως, οι αναθεωρήσεις στο έλλειμμα των ετών 2013 (υπάρχει και εκεί προσαρμογή) και 2015 οφείλονται σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ «σε μεθοδολογικές αλλαγές στην ταξινόμηση κάποιων ειδικών συναλλαγών καθώς και στην επίδραση της αναθεώρησης του ΑΕΠ».

Πληροφορίες αναφέρουν ότι, μεταξύ άλλων, η Eurostat το τελευταίο διάστημα είχε εγείρει σοβαρές επιφυλάξεις αναφορικά με πλεόνασμα της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ, το οποίο είχε καταγραφεί σε λογαριασμούς θησαυροφυλακίου του ΓΛΚ.

Εν τέλει, το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης για το έτος 2015, σύμφωνα με το ESA 2010, εκτιμάται στα 13,2 δισ. ευρώ (7,5% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος), από 6,4 δισ. ευρώ ή 3,6% του ΑΕΠ στο τέλος του 2014. Στην 1η κοινοποίηση των στοιχείων (Απρίλιος 2016) το έλλειμμα είχε υπολογιστεί σε 7,2% του ΑΕΠ. 

Παράλληλα, το δημόσιο χρέος ανήλθε σε 311,7 δισ. ευρώ ή στο 177,4% του ΑΕΠ, από 319,7 δισ. ευρώ (179,7% του ΑΕΠ) το 2014.

Όπως επισημαίνεται από την ΕΛΣΤΑΤ, το συγκεκριμένο έλλειμμα δεν αφορά στο πρωτογενές ισοζύγιο που θα παρουσιάσει η χώρα στους θεσμούς βάσει του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, καθώς στο δεύτερο αντιμετωπίζονται διαφορετικά μια σειρά από δαπάνες και έσοδα (έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις, συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και έσοδα από τις επιστροφές κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι εθνικές κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης).

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία που απεστάλησαν στη Eurostat:

- Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης ήταν 13,2 δισ. ευρώ στο τέλος του 2015 (7,5% του ΑΕΠ), από 6,4 δισ. ευρώ ή 3,6% του ΑΕΠ στο τέλος του 2014. Στην 1η κοινοποίηση των στοιχείων (Απρίλιος 2016) το έλλειμμα είχε υπολογιστεί σε 7,2% του ΑΕΠ.
- Το δημόσιο χρέος ανήλθε το 2015 σε 311,7 δισ. ευρώ ή 177,4% του ΑΕΠ, από 319,7 δισ. ευρώ (179,7% του ΑΕΠ) το 2014. Στην 1η κοινοποίηση των στοιχείων, το δημόσιο χρέος είχε εκτιμηθεί σε 176,9% του ΑΕΠ.
- Το ΑΕΠ βαίνει μειούμενο από το 2012, όταν ήταν 191,2 δισ. ευρώ. Έπεσε στα 180,6 δισ. ευρώ το 2013, στα 177,9 δισ. ευρώ το 2014 και στα 175,7 δισ. ευρώ το 2015.
- Το 2015 υπήρξε αρνητική επίπτωση στο ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης κατά 7,17 δισ. ευρώ από την υποστήριξη των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.